Saturday, January 14, 2017

Chimoio 2 jaar later

Juni 2016
Ik ben er niet helemaal gerust in om naar Chimoio te gaan - waren er in Beira nog wel een paar mensen die ik kende, in Chimoio zijn alle expats intussen elders naartoe. Vroegere collega Hans is intussen naar Beira verhuisd, hem ontmoette ik daar - het was een blij weerzien!

Maar mijn bezorgdheid is nergens voor nodig. Ik logeer bij Talía en Javier - Talía is mijn opvolgster in Chimoio - heel fijne mensen, en zie ook Lin en Gabriel terug. Zij waren net aangekomen toen ik vertrok en kochten een deel van mijn meubels over. Het weerzien met de ex-collega's van GIZ en van de stadsbesturen is superhartelijk en ook op straat word ik overal begroet ("Desaparecida!" wordt er geroepen, oftewel "Je was verdwenen"). De schoenmaker, de telefoonkredietverkoper, de jongens die dingen in plastic "lamineren", de mensen van café Atlantida,... Ik loop ook best wel veel mensen toevallig tegen het lijf: Ana Rita, een vriendin van Hans, Júlio, een vroegere collega van Vanessa,... Ik kan zomaar zonder vooraankondiging bij de burgemeesters van Chimoio en Gondola een bezoekje brengen (dat was meestal zélfs op afspraak problematisch) en heb het geluk dat Talía en collega Gonzalo net een training organiseren voor de planners van de verschillende stadsbesturen, waardoor ik zelfs Gildo en Adelino uit Gorongosa terugzie. Aangezien het nog steeds onrustig is rond Gorongosa had ik zelf geen plannen om naar daar te gaan. Het is ook een fijn weerzien met Alberto (en familie) en Esmeralda, mijn vroegere bewaker en schoonmaakster.

De schoenmaker waar ik vroeger dagelijks voorbijwandelde

Ook Jamal, een técnico uit Catandica, loop ik toevallig tegen het lijf. Hij is in Chimoio voor het werk.

Vroegere collega Bofana neemt me naar het huis dat hij in Chimoio heeft gebouwd - hij woont er door de week, maar in het weekend gaat hij naar Manica waar zijn familie woont. Op het moment dat we aankomen, komen ze ook net de electriciteit voor zijn aansluiten, iets waar hij al weken op zat te wachten. Ik breng duidelijk geluk, vindt hij :)

No comments:

Post a Comment