Saturday, April 22, 2017

Aankomst op de Galápagos eilanden

Oktober 2016

Normaalgezien zou ik samen met collega en vriendin Alexandra gaan, maar op het laatste moment (we hadden onze vluchten, accommodatie en alles al geboekt) loopt het dan toch nog mis... Zó jammer! Ik had graag samen met haar de Galápagos eilanden ontdekt. Nu is het even wennen; het is immers alweer een hele tijd geleden sinds ik nog alleen gereisd heb. Ik heb dit keer (ik word al wat ouder :) ook telkens een kamer voor mezelf geboekt, dus geen dormitory meer. Dat is dadelijk toch heel anders, want dan leg je minder snel contact met mensen. Daar staat tegenover dat in de Galápagos alles erg strikt geregeld is om de natuur zo goed mogelijk in stand te houden, dus zijn er op elk eiland een beperkt aantal activiteiten te doen. Dat is: als je van eiland tot eiland gaat en telkens dagactiviteiten doet. De meer glamoureuze (en dus ook heel wat prijzigere) optie is om een cruise te doen - dan doe je waarschijnlijk andere dingen, maar daar heb ik dus geen ervaring mee. Sowieso is ook de eiland-hopping optie (als je dagtrips wil doen) ook al niet goedkoop. Voor de toeristische activiteiten is er slechts beperkte competitie en de prijzen zijn onderling duidelijk goed afgesproken; je hebt erg goede afpingel-vaardigheden nodig om korting te krijgen. Ook voor eten en drinken betaal je (en zeker in vergelijking met de rest van Ecuador) veel geld, vooral water is duur (want geïmporteerd). Gelukkig is de prijs van de accommodatie die ik vond dan weer wel toegankelijk, al heb je ook heeeel wat duurdere opties (als in: dicht bij de zee; met meer comfort dan enkel een bed en een badkamertje; met mooi uitzicht;... Maar uiteindelijk vallen al de plaatsen waar ik verblijf goed mee).

Mijn vlucht vanuit Quito gaat naar Baltra, een klein eilandje bij Isla Santa Cruz, waar ik eerst verblijf. Het dorpje op Santa Cruz, Puerto Ayora, is helemaal in het zuiden van het eiland, dus je moet eerst een hele tocht over het eiland doen eer je er aankomt.

Eerste blikken op de Galápagoseilanden, nog vanuit het vliegtuig. Het grotere eiland in de verte links is denk ik Santa Cruz; de vulkaan in de achtergrond is denk ik op het eiland Isabela. De eilandjes op de voorgrond heten denk ik Islas Daphne.

Prachtige baai op Baltra. 

Het landschap daarentegen is erg dor

We moeten met een bus tot aan deze zee-engte. Onderweg zien we al een iguana. Check! Dan blijkbaar (niemand weet het goed, maar we doen gewoon elkaar na, en dat blijkt de goede strategie te zijn) in een van de daar gelegen bootjes stappen.

Tijdens de oversteek

We zien al dolfijnen en ook de snuit van een zeehond. Wat spannend.

Op Santa Cruz aangekomen nemen we een andere bus tot aan het dorpje. Het is een goed uur rijden, en het landschap verandert heel wat. Het is (zoals alle Galapagoseilanden) een vulkanisch eiland en we rijden over de flank van de vulkaan naar het zuiden. Hogergelegen zitten we veel meer in de wolken (dat blijft een constante tijdens de hele vakantie: de wolken hangen heel duidelijk rond de eilanden), als we terug dalen (en langs de reuzeschildpadden passeren - check) wordt het gelukkig weer aangenaam warm.

Zicht vanuit het hotel: alweer een raar kasteel - het blijkbaar een trend in Ecuador :) 

Het hotel waar ik verblijf is anders ook al wel een beetje bizar in al zijn afgeronde vormen...
 
En ook buiten op straat vind je een collectie aan randomness :)

Ik eet in een bekend toeristenstraatje, waar ze de vis of kreeft voor je ogen grillen. Mmmmh!

Daarna wandel ik nog de pier op, waar pelikanen, zeehonden en mensen rustig door elkaar mengen - niemand heeft schrik van de ander. In het verlichte water zwemmen mini-haaitjes. Erg speciaal!

No comments:

Post a Comment