Monday, May 2, 2011

A vida dura

Ach... Het "harde leven" (in het Portugees a vida dura) in Afrika... Ik voel me vaak een beetje ongemakkelijk bij de bewonderende blikken van mensen in Europa, omdat ik ergens in de bush in Afrika werk. Waarbij ze zich misschien ook nog inbeelden dat er geen electriciteit, internet of telefoonnetwerk is; en het water waarschijnlijk kilometers ver weg te voet gehaald moet worden. En toegegeven, het is niet altijd even gemakkelijk om ver weg van je familie en vrienden te wonen, en de werkomstandigheden zijn niet altijd ideaal, maar barre levensomstandigheden zijn de meeste expats vreemd.

De Mozambikanen daarentegen...

Om de lokale economie te ondersteunen (echt enkel en alleen daarom ;) hebben de meesten - waaronder ook ik - huispersoneel. Esmeralda komt hier elke weekdag en doet de afwas, de schoonmaak, de was (met de hand), de strijk, ze gaat naar de markt om inkopen te doen indien nodig, en zal op aanvraag een van haar heerlijke recepten klaarmaken. Nu arme Esmeralda wel bijna een week ziek was, voelden we ons een beetje verloren - met een lege frigo, een chaotisch huis en een centimeter-dikke laag stof tot gevolg. Zowel Caro als ik hadden gelukkig wel een excuus: ik was voor mijn werk in Gorongosa, Caro had een strak schema om alles ingepakt te krijgen - ze is zaterdag vertrokken op fiets-avontuur naar de Victoria Falls (veel plezier Caro). Zaterdag waren de excuses op en stofte ik de boel bijeen:

En dat was alleen nog maar de living!

Van tijd tot tijd moet je ook wel je mannetje kunnen staan - als er een lek is in de watertoevoer naar de bidet bijvoorbeeld. De kapotte flexibele waterleiding losschroeven en een nieuwe in de plaats zetten - dat kan toch iedereen?! Een halfondergelopen badkamer, een constructie van plastieken bekertjes, een ovenschaal en  een kauwgom-achtig dingetje om fotos tegen de muur te plakken (of bidet-leidingen te dichten) later werd de hulp van niet minder dan 3 mannen ingeroepen: iemand van de watermaatschappij om de gebroken huistoevoerwaterkraan te herstellen, de loodgieter, en ook collega Georg kwam de situatie taxeren. Bye bye, emancipatie...

Nee, daar was niets mis.

Verder ben ik weer een beetje meer geïnternationaliseerd:

Mijn Duitse Dienstpas (soort diplomatenpaspoort - enkel voor het werk!) en Mozambikaanse ID

Pasen in Mozambique: dankzij Caro hadden we een versierde mand, een konijn, hardgekookte eitjes mét versiering, én Papaya als paashaas (die de eitjes wel lijkt te lusten).


En internationale foto van de week: dat kleine meisje onderaan links op de foto is gewoon om te gieren ;)

(bron)

2 comments:

  1. Doing the sweeping yourself?!?!? Sorry, bambi. Love the puppy and Easter basket and also very impressed by your new credentials. You can probably use them to become an international spy! Did you not have any of that black rubber inner tube stuff to fix the leak? That usually has the ability to hold the forces of the Nile. I miss you terribly. x

    ReplyDelete
  2. *Now* I have stuff to fix the leak... How come you always only think of these things when it's too late?! Miss you too *

    ReplyDelete