Sunday, August 11, 2013

Monte Zembe


Die favoriete berg van mij, die heet Monte Zembe. Hij ligt op ongeveer een half uurtje rijden ten zuiden van Chimoio. We hadden al erg lang het idee om hem eens te beklimmen, maar 2 weken geleden brachten we dat ook eindelijk in de praktijk. We, dat zijn:

Olly, Tom, Henry, Vanessa, ik en Wendy (en Bush, de hond van de jongens)


Onze wandelroute (Google Maps: coördinaten van de top ongeveer -19.297157,33.352853) 

Min of meer de beginplaats

Vriendelijke mensen die ons de weg wijzen ("Hier het padje volgen en dan aan de tomaten naar rechts" - die tomaten hebben we echter niet gevonden)

We klimmen dan maar op goed geluk naar boven, eerst naar het plateau van de berg



Op het plateau zijn grote delen afgebrand, wat het makkelijker, maar ook vuiler maakt


De niet-afgebrande delen wandelen we door metershoog olifantengras



Zoekprentje: waar is Bush de hond?


Na het olifantengras volgt de volgende uitdaging: dit kleine bosje blijkt bij nader inzien toch niet zo heel gemakkelijk doorkruisbaar (zie op de kaart bovenaan aangeduid met een dennenboom)

Aan de andere kant van de jungle

De top lijkt dichtbij. Vol goede moed klimmen we de steile berg naar boven. Helaas blijkt het nog het bergje voor de top te zijn en moeten we het hele stuk weer naar beneden.

Uitzicht met mini-jungle op de voorgrond


Het is zo een prachtige dag dat je bijna zou vergeten dat het winter is in Mozambique. Ik hou er zowaar een zonneklop aan over. Ook Bush is maar al te blij als hij ook een slokje water krijgt.


Nu zijn we dan wél op de juiste weg - en die is steil!

Bijna aan de top? Blijkt dat de stenenmassa bovenaan op de foto enkel de kam is, de top ligt nog een stuk verder.

Hier hebben we het dan toch gehaald.


Prachtige uitzichten langs alle kanten

Op de terugweg gaan we niet langs de kam...

... maar de weg is nog steil genoeg

De rotsen zijn vol lijntekeningen van het water


Dit hield ik aan onze tocht over - blijkbaar van de vliegende mieren die we op de top tegenkwamen. Ook de anderen hadden vergelijkbare plekken op hun gezicht, nek, armen, rug,...

Een week later - op de terugweg van Maputo - kon ik Monte Zembe vanuit het vliegtuig bewonderen (helaas wel met vuile raampjes).

5 comments:

  1. Whow!!!
    ZELFS achter de computer is het genieten van deze uitstap!
    Ik denk dat ik Bush (zijn staart) gevonden heb in het zoekplaatje (haha, leuk!!!) maar die mierenbeten vind ik precies maar niets....
    Maar soit.... al bij al is dit duidelijk een Topdag van formaat! WAT een leuke post!!!!

    ReplyDelete
  2. De foto "prachtige uitzichten van alle kanten" vind ik een beetje ontgoochelend. Ik zie de jonge dame alleen van voren.....
    Mabo

    ReplyDelete
  3. Nice hiking! It looks like you have upgrading your hiking shoes as well :)

    ReplyDelete
  4. erg moedig!!! ben toch blij dat jij ook niet goed bent in plantjes herkennen!!

    ReplyDelete
  5. PROEST.....
    DIE Mabo toch!!!!

    ReplyDelete