Sunday, April 17, 2016

Malaria

Het is natuurlijk ironisch... Ik leef meer dan 6 jaar in Afrika, zonder enige bescherming, en loop nu tijdens een 2-weken durende reis naar Mozambique malaria op. De symptomen kwamen pas toen ik weer in Nederland was, en misschien had ik het toch net iets onderschat. Wel gemakkelijk: toen ik dan toch in het ziekenhuis moest blijven (wegens hoge koorts en resultaten die uitbleven), kon ik mijn collega's gewoon bellen om mijn koffertje te brengen, want dat stond op kantoor te wachten om naar Brussel te gaan voor het werk - het originele plan. Uiteindelijk werden het drie nachten ziekenhuis, en nog een dikke week herstellen, waarvan een deel in "hotel mama & papa" in België. Ik herinner me Zana's verhaal - eigenlijk identiek aan het mijne: hoe hij zo lang in Afrika leefde en nooit malaria had, en dus ook niet meer oppaste. Maar ook hoe hij het onderschat had toen hij het eenmaal had, hij was er zieker van dan gedacht en het duurde langer dan verwacht tot hij weer beter was. Volgende keer toch maar een beetje beter oppassen?!

(bron)

Nederland is toch bekend om zijn lange mensen, en dan maken ze ziekenhuisbedden waar ik nog niet eens helemaal inpas???

Ontslag uit het ziekenhuis

Hotel mama & papa: ik werd errug in de watten gelegd!

Ze zijn grondig in Nederland: na 3 weken moet ik opnieuw op controle, en een week daarna nog een keer. Ik blijk bloedarmoede te hebben, maar bij de tweede test wijst uit dat het ergste alweer voorbij is. Een paar maanden later heb ik ineens heel veel haaruitval (blijkbaar is dat normaal na hoge koorts), zelfs de kapper geeft er commentaar over. Maar gelukkig gaat ook dat snel weer over...

1 comment:

  1. Sorry, sorry, sorry! I hope you are feeling better now. xoxo

    ReplyDelete