Sunday, May 17, 2020

Corona challenge: doe een schilderij na

Mei 2020

Corona kan rare dingen met je doen... Neef Koen daagde de familie uit om een schilderij na te doen binnen de beperkingen van 'blijf in uw kot'-corona. Ik deed op de valreep ook nog mee, met deze inzending:

Een remake van James Whistler's Arrangement in Grey and Black no. 1 (Whistler's Mother)

Een rustige achtergrond, een zwart kleed (dat moslimkleed voor in Somaliland deed weer dienst), en verder wat witte accenten, dat kon niet zo moeilijk zijn. Alleen blijk ik geen enkele witte lap stof te hebben... Maar dan is er gelukkig het coronaquarantaine item bij uitstek voor de hoofddoekflap, borstflapje, armfrunseltjes én zakdoek: juist ja, toiletpapier... 

Aangezien ik alleen thuis ben, moest ik er ook iets op bedenken hoe ik de foto zou kunnen trekken - met zelfontspanner leek me toch een beetje moeilijk om nét op het juiste moment nét in de juiste pose te zitten. En dus kwam ik uit bij Zoom, want daar kan je in je eentje een vergadering starten, een achtergrond instellen, én een video maken. Om die achtergrond te maken, 'powerpointte' (bij gebrek aan Photoshop skills en programma) ik eerst de dame (half) weg van het schilderij en maakte ik de gordijn wat breder, zodat het niet uitmaakte of ik nu helemaal exact of de juiste plek zou zitten. De blauwe muur wilde wegens lichtinval maar gedeeltelijk meewerken, dus blijft er een blauwe plek achter me. Uit de video knipte ik vervolgens het beste beeld eruit, et voilá. Al bij al ben ik best tevreden met het resultaat. Hier ook nog een klein 'remaking of'-filmpje:


1 comment:

  1. PROEST om de eenzame zoom-meeting... maar wel een heerlijk resultaat!
    TOP...en veel beter dan het live bekijken van ooievaarskuikens in het zwin (dat zijn de rare dingen die wij doen)… maar dat is duidelijk niet zo productief als wat jij deed...

    ReplyDelete