Monday, January 11, 2010

Sneeuwoverpeinzingen


Een van Angela's foto's van haar bezoek aan Engeland
- volg Angela's belevenissen in Oeganda hier

Ook in Oeganda haalt het ijskoude weer in Europa het nieuws. En koude, laat staan sneeuw, gaat vele van mijn Oegandese vrienden en collega’s nog steeds het bevattingsvermogen te boven.


Zelfs de seizoenen, waar ze in de school wel over geleerd hebben, spreken tot de verbeelding. Hoelang, zegt Jackie, duurt de winter ook alweer? En wanneer is ie begonnen? En als ik dan zeg dat we voor elk seizoen drie maanden tellen, en dat de winter is begonnen op 21 december, dan heb ik het gevoel dat ik de waarheid tekort schiet. Dus ga ik verder met te vertellen hoe dat alles geleidelijk gebeurt, hoe in de lente het geleidelijk aan warmer wordt, de blaadjes en planten terug beginnen te groeien; hoe het in de zomer ook wel koud kan zijn – maar soms ook warmer dan hier in Oeganda. “Really?”, zegt Jackie, zonder al te overtuigd te klinken, alsof ik haar een fabeltje vertel.

Dat mijn uitleg ook daadwerkelijk niet volstaat, blijkt uit de volgende anecdotes:
  • Die keer, na anderhalf jaar in het project, dat Hellen me vroeg of we in België ook zomer en winter hebben
  • Toen Paul naar me toe kwam met de vraag waarom daklozen die van de kou stierven, niet gewoon even een eigen huis opzetten
  • Jackie die me vroeg “of we in Europa babies krijgen in de winter”. Toen ik haar op het feit wees dat mijn liefste zusje elk moment kon bevallen (waar ik al honderduit over gebabbeld had), dacht ze even na, om vervolgens te vragen “of we die dan in minstens 10 lagen stof wikkelden”? Waarna ik me pas realiseerde dat voor haar het “centrale verwarming”-concept een onbekend begrip was.
Om maar aan te tonen hoe moeilijk het is om je iets voor te stellen dat je nog nooit in het echt gevoeld, gezien of meegemaakt hebt. Ik ben er zeker van dat ik, toen ik in Oeganda aankwam, voor hen even absurde vragen gesteld heb – hoe je casava eet, hoe je weet hoeveel je taxi zal kosten, waarvoor al die jerricans in de toiletten dienen, wat er met ons afval gebeurt, waarom mensen altijd lachen als er iets serieus gezegd wordt, etc. Dingen die zo logisch lijken dat je er nog nooit bij hebt stilgestaan.

1 comment:

  1. Wat een leuke update alweer!

    Ik geef toe dat we véél aan je gedacht hebben toen we sjaal, muts en slee bovenhaalden om te genieten van sneeuwpret of net om dat slechte weer te verfoeien als we er al glibberend met de auto doorheen moesten...

    Alles heeft zo zijn voor en zijn nadelen, al denk ik dat kleine Liene NU al bewijst dat ze NIET van deze kou houdt en liever nog wat langer tot de lente wacht voor ze komt piepen....

    ;) ;) ;) ;) ;)

    Dikke zoen!

    ReplyDelete