Thursday, April 22, 2010

Werkloos

Een week in België, een week werkloos. Ook BTC heeft op het intranet mijn vertrek aangekondigd:

Klein foutje: ik werkte niet als Technical Advisor (TA), maar als Junior Assistant. Op mijn CV zou het anders niet misstaan =)


Ik ben me intussen gaan aanmelden bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HvW). Met mijn identiteitskaart, SIS-kaart en C4 (werkloosheidsbewijs), zoals het op de website vermeld stond. Complicatie 1: mijn loon was te laag, en dus een probleem om een uitkering te krijgen - je moet in Vlaanderen blijkbaar minimum 1349 € per maand verdienen om recht te hebben op een uitkering. Gelukkig zou ik met mijn vakantiegeld en 13e maand wel aan dat minimumsalaris geraken. Of ik mijn loonbriefjes zo snel mogelijk wilde binnenbrengen als bewijs? Ik ging nog dezelfde dag terug met mijn loonstrookjes en overzicht, kwestie van het dadelijk in orde te hebben. Complicatie 2: via het loonoverzicht kwamen ze erachter dat ik aangesloten was bij de DOSZ en niet bij de gewone ziekenkas. Aangezien de persoon die kon bevestigen of ik daar een attest als bewijs voor moest indienen er niet was, werd ik vriendelijk verzocht om ook dat document voor de zekerheid toch maar zo snel mogelijk binnen te brengen. Derde keer, goede keer, gelukkig, en nu is het dus afwachten totdat de HvW mijn dossier indient bij de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA), na welke goedkeuring ik dus recht heb op een uitkering. Ik heb ook een stempelkaart gekregen, waar ik elke dag dat ik gewerkt heb netjes moet aanduiden, alsook wanneer ik vakantie neem (ik moet immers op eender welk moment beschikbaar zijn indien er zich werk aandient). HET bewijs dus dat werkloos zijn niet hetzelfde is als vakantie...

3 comments:

  1. hela,
    tip: sluit je aan bij een vakbond... die helpen je met al die dingen! je betaalt wel wat maar tis de moeite waard!
    hopelijk tot gauw ;-)
    groetje,
    tine

    ReplyDelete
  2. Almost sounds as if you are still in Kampala with all the hoop jumping. Can you be unemployed on my patio, please?

    ReplyDelete
  3. Hallo Els,
    Jouw terugkomst betekent dan ook dat we geen Oeganda-nieuwtjes meer zullen kunnen lezen. En eigenlijk is dat best jammer, want ik vond die zeer leuk en zal ze dan ook missen!
    Ivm de werkloosheidsuitkeringen: vreemd dat je loonbriefjes e.d. moest indienen, want ik heb daar geen enkel probleem mee gehad. Nu ja, ik hoop dat dat intussen in orde is en ik wens je veel succes in jouw zoektocht naar een nieuwe baan!
    Groetjes,
    Anniek

    ReplyDelete