Tuesday, June 29, 2010

Afrika-outfits

Zomerse temperaturen in België! Tijd om jullie mijn collectie Afrikaanse outfits te tonen.

Zes meter stof, dat is wat je in de winkel koopt. Daarmee ga je naar de kleermaker, waar je uit honderden modellen op posters aan de muur jouw uitverkoren model kiest. Ik had niet zo heel goed gekeken, want het model voor het bloesje dat ik had uitgekozen, had wel heel bizarre mouwtjes met hangende flappen - waar ik dan maar zelf een mouw aan heb gepast. Voor de rest ben ik heel tevreden van deze kitenge, hij is heel mooi afgewerkt met onderrok, onderbloesje, ritssluiting vanachter aan het bloesje, én prachtige gevoerde tas. De hoofddoek is de reststof voor als ik zelf ooit nog eens een poging wil wagen.

Mijn Afrikaanse outfits in het algemeen maar deze rok in het bijzonder heeft ook steeds veel succes, met name bij Afrikanen - in Kampala, Brussel, Hasselt maar ook in New York heb ik al ontelbare complimentjes gekregen van vaak wildvreemde mensen, wat me telkens een warm gevoel geeft.

Mijn tweede volledige outfit, compleet met topje, rok én tas waar mijn laptop perfect in past.Alleen voor de draak van een knoop eraan ga ik toch eens een vervanging zoeken.

Twee bestellen, een gratis. Toen ik de twee bovenstaande kitenges bij Jane ging afhalen, had ze er als verrassing ook deze voor me gemaakt. De tas was een afscheidscadeautje van Mike, waarvoor dank! Let trouwens ook op de Oegandese houding op de foto, met de blik in de verte gericht.

Dit was mijn allereerste kitenge, 'ready made' gekocht op Owino Market. Ik stak nogal wat tijd in het aflopen van de ontelbare kraampjes, en ging zelfs een tweede keer terug vooraleer me aan een aankoop te wagen. Aangezien ik iedereen in het (pseudo)Luganda had aangesproken, herkenden de mensen me - hun jovialiteit was hartverwarmend. Het nadeel aan een one size fits all is wel dat het geheel een beetje amorf wordt: zo scheurde de onderrok omdat ik toch nog een beetje dikker was, maar is het bloesje zelfs na een aanpassing van Jane nog steeds een beetje plomp.

Karen vindt steevast dat ik haar handtas aanheb wanneer ik deze rok draag, maar misschien stopt zij wel al haar spulletjes in mijn rok?! Helaas hier geen bijhorend bloesje.

Hoewel ik het motief van de stof niet zo heel mooi vind, voel ik me toch steeds lekker kleurrijk als ik deze rok aanheb, wat dan ook vaak gebeurt.

Claire bracht voor mijn verjaardag een prachtige zijden sari mee uit India. Ik vroeg Jane om er een rokje en bloesje van te maken. Een A-snit rokje tot onder de knieën, en een bloesje zonder mouwen - voor de rest was ze vrij om te doen wat ze wilde. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad!

Sari's zijn zo mogelijk nog langer dan kitenges, dus was er nog stof over voor een wikkelrok voor op het strand. De tas kocht ik op een kerstmarkt.

Mama toont zich ook even van haar meest Afrikaanse kant. Zo dochter, zo moeder... Mijn kleed is het superlieve afscheidscadeautje van KIEMP. De hoofddoek kocht ik als deel van mijn verkleedact voor Gerry's afscheidsfeestje, maar vind ik eigenlijk ook mooi voor echt. Alleen heb ik de moed nog niet gevonden om hem te dragen...

En nóg meer cadeautjes: BTC gaf me bij het afscheid onder andere deze mooie wikkelrok; de sjaal was een cadeautje van mama en papa.

Zes meter stof die ik ooit eens in een zotte bui kocht, en die nog op een bestemming wachten.

Een toemaatje: een Oegandese ceintuur op een niet al te Oegandees kleedje - ook deel van mijn verkleedkleren voor Gerry's feestje.

Met:
Model: Els
Kleding: Tailor Jane en dochters Peace en Annet (dankjewel!)
Accessoires: Els, met dank aan alle gulle schenkers
Make-up: Els
Decor: Els
Fotografie: Els
Afwerking: Els

3 comments:

  1. Gewéldig!!!!

    Klaar om zó in het Afrikaanse reclameboekske te verschijnen! Wij hebben ons hier alvast een Oegandese breuk geschaterd met de houdingen, kapsels en commentaar....

    Een dikke duim voor de held in multitasking...

    Wij kijken alvast uit naar de volgende oplage!!! ;)

    ReplyDelete
  2. One of your best posts ever. I love it. Especially Ugandan poses and the different hair styles. I am also very surprised by how many of these things I have never seen! You're such a fashion diva. xo

    ReplyDelete
  3. inderdaad mooie foto's, alleen soms wat jammer van de make-up: een natuurlijke schoonheid zoals jij heeft dat niet nodig.

    ReplyDelete