Thursday, June 3, 2010

Belalalastingen

Om te compenseren dat papa vorig jaar heel mijn belastingaangifte had moeten doen, dacht ik dit jaar het eens zélf te proberen. 'Om u te helpen bij het invullen van deel 1 van uw aangifte in de personenbelasting', zo heette de informatiefolder bij mijn belastingbrief. Deel één dus, en die toelichting was zo maar eventjes 102 pagina's lang. Ik hoopte dan ook dat er na deel één niet te veel andere delen zouden komen. 

Gelukkig maar dat ik geen 'gehuwde of wettelijk samenwonende persoon' ben, die 'als ambtenaar, ander personeelslid of gepensioneerde van een internationale organisatie, in 2009 meer dan 9.280 EUR beroepsinkomsten heeft verkregen die bij overeenkomst vrijgesteld zijn en niet in aanmerking komen voor de berekening van de belasting op zijn andere inkomsten. En gelukkig maar dat ik niet 'de echtgenoot of wettelijk samenwondende partner van zulke ambtenaar, enz. (sic) van een internationale organisatie' ben. 

Goed dat ik geen woning heb, want 'Wanneer de vermindering van het K.I. wegens onproductiviteit ingevolge van decreten of ordonnanties van de Gewesten, geen aanleiding geeft tot een dienovereenkomstige vermindering van de onroerende voorheffing, moet u de nodige bewijsstukken en de juiste berekening van die onproductiviteit ter beschikking houden van de administratie.'

En gelukkig maar dat ik geen lening heb op de woning die ik niet heb, want 'Rubriek 1 mag alleen worden ingevuld indien u voor het verwerven of behouden van de in deze rubriek bedoelde woning (zie de uitleg bij a en b hierna) een lening hebt die is aangegaan:
  • vóór 1.1.2005 (of een herfinanciering van dergelijke lening), tenzij u vanaf 1.1.2005 nog een andere lening voor diezelfde woning hebt aangegaan waarvoor u hebt gekozen voor de aftrek voor enige woning (zie de uitleg bij vak VIII, A en B);
  • vanaf 1.1.2005 terwijl u nog een andere, voor 1.1.2005 aangegane lening voor het verwerven of behouden van diezelfde woning had, tenzij u voor de vanaf 1.1.2005 aangegane lening hebt gekozen voor de aftrek van enige woning (zie de uitleg bij vak VIII, A en B).'
Of gelukkig dat ik niet de huurder ben van de woning die ik niet heb, want: 'Indien u huurder bent van de door u betrokken woning en u een eigen woning bezit die u om beroeps- of sociale redenen niet zelf betrekt, maar verhuurt aan een persoon die ze geheel of gedeeltelijk voor beroepsdoeleinden gebruikt, vermeld hier het K.I. van uw eigen woning in de mate dat dit K.I. inbegrepen is in het bedrag dat in nr. 6, a vermeld is.'

Goed dat ik geen auto heb, want 'Indien het georganiseerd gemeenschappelijk vervoer [...] plaatsvindt met een voertuig dat de werkgever u kosteloos of tegen voordelige voorwaarden ter beschikking heeft gesteld, is het voordeel dat voor u voortvloeit uit het gebruik van dat voertuig voor uw woon-werkverplaatsingen, volledig vrijgesteld in de mate dat u dat voertuig voor het georganiseerd gemeenschappelijk vervoer gebruikt'.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarbij ik uiteindelijk wél zelf de forfaitaire beroepskosten en bijkomende forfaitaire beroepskosten berekend heb. En mijn hele belastingbrief ingevuld heb (2 kruisjes en nog 3 bedragen, dat was het dan). En deel 2, dat moest gelukkig niet. En deel 3 of 4, dat bestaat zelfs niet. Tot slot nog een kus aan papa, want die keek na of alles wel juist was. 

2 comments:

  1. Hey lieve Els,

    Al een tijdje terug in België lees ik. Valt het mee je terug aan de passen, geen last van de befaamde omgekeerde cultuurshock?
    Wij zijn nog steeds in Kameroen, maar komen wss in november voor een tijdje terug naar België.

    Wat zijn jouw plannen voor de toekomst? Aan het solliciteren nu? Binnen of buitenland?

    Hoop in november nog eens af te spreken!

    Groetjes,
    Clara

    ReplyDelete
  2. Hé Els!

    Na al die (vaak herkenbare) verhalen te hebben gelezen zou ik je eigenlijk graag nog eens tegenkomen...
    Zin om eens een terrasje te doen in Hasselt?

    Katleen
    katleen.smeers@yahoo.com

    ReplyDelete