Tuesday, November 16, 2010

1 maand V-EZ

De gang waar ik al een maand resideer

Mijn training in de V-EZ is halverwege. Een maand voorbij, een maand te gaan. Wat ik al deed:
  • DED Inhouse Kurs (2 weken): Niet alleen werden al mijn praktische vragen beantwoord, ook kreeg ik een beter idee van wat mijn werk zal zijn, met wie ik zal samenwerken - mijn dichtste collega heet Hans en deed samen met mij deze training - hoe DED mij daarin zal ondersteunen en wat ik allemaal kan verwachten.
  • Interkulturelle Kompetenz (2 dagen): We analyseerden met de "groentjes" (zij met minder dan 3 jaar ervaring in het buitenland) de specifieke uitdagingen van het werken in het buitenland, en vooral, in een andere cultuur.
  • Landesanalyse (2 dagen): Aangezien Hans en ik op dat moment de enigste twee waren die naar Mozambique gingen vertrekken, hadden we zo goed als privéles van iemand die meer dan 7 jaar in Mozambique woonde en werkte. En aangezien Hans ook al in Mozambique geweest is - zelfs woonde in de stad waar we nu ook zullen wonen - was het eigenlijk privéles door hun twee voor mij alleen.
  • Capacity Development: Institutionen stärken (2 dagen): Hoe en waarom is de ontwikkelingssamenwerking geëvolueerd tot de huidige sterke focus op het ontwikkelen van capaciteiten? Dat bekeken we in deze cursus.
  • Mainstreaming HIV/AIDS Bekämpfung + soziale Sicherung (2 dagen): Met de hoge HIV-percentages in Mozambique was het nuttig om stil te staan hoe HIV/AIDS in alle projecten geïntegreerd kan worden.
  • EZ in den Regionen (Afrika) (1 dag): Uit welke regionen bestaat Afrika eigenlijk? En hoe overlappen deze? Wat is de aanpak van de Duitse ontwikkelingssamenwerking in Afrika? Vragen die in deze cursus beantwoord werden.
  • Roles and Competencies in Consulting (5 dagen): Deze cursus volg ik momenteel. We leren er wat 'BeraterIn' zijn allemaal kan inhouden en op welke manier je advies kan geven. En het beste: de cursus is in het Engels! 
Ook kwam Kris een bezoekje brengen. Helaas was het weer niet ideaal, waardoor onze trip naar Bonn een beetje in het water viel, maar ik genoot van het leuke gezelschap!

 Spelletjes spelen in mijn kamer

Aan de Dom in Keulen, met door Kris meegebrachte snoepjes *mmmh*

De Dom by night

2 comments:

  1. Amaaaaaaai!!!

    Klinkt echt allemaal héél boeiend!!! We willen er dit weekend ALLES over horen!!! Maak dus alvast wat "samenvattende opstelletjes" ;)

    GEWELDIG ook dat je alweer bezoek kreeg van zulke ijverige mensen.... (we voelen een waar schuldgevoel de kop opsteken....)

    En last but NOT least: DIKKE kussen voor je verjaardag!!! Hopelijk geraakte je GSM-batterijtje weer opgeladen en had je geen tekort aan slaap door onze nachtelijke babbel....

    Geniet nog van de avond!!!

    *Leen en co*

    PS: Lore heeft een hele namiddag hard geknutseld voor jou!!!! .... Helaas heeft Bram er de "permanent stift" over gezwierd.... oepsieeeee

    ReplyDelete