Saturday, February 5, 2011

Dag van de Helden

In Mozambique is 3 februari Dia dos Heróis Moçambicanos, Dag van de Mozambikaanse helden. Dag waarop de helden van Mozambique (en dan vooral zij die hun leven gaven voor de onafhankelijkheid) worden herdacht. Maar bovenal: dagje vrij! Ónze heldendaad bestond erin de Cabeça do Velho (lett. hoofd van de oude man) te beklimmen.

Zien jullie waarom de heuvel zo genoemd wordt?

Mede-helden waren Lara en Anita, Duitse vrijwilligers die hier één jaar komen werken, en Shams en Kamal, de jongeren in Lara's gastfamilie. 

Kamal, Shams, Lara en Anita

We vertrokken thuis in Chimoio, klommen langs de wang naar de neusbrug, en staken vervolgens over naar het voorhoofd.


Blij dat we er geraakt zijn

Welverdiende koekjespauze

Bewijs dat ook ik erbij was

Genieten van een zalig zicht over Chimoio

Zicht vanop de neusbrug

Dit is mijn favoriete berg

We waren niet de enigen die van een dagje vrij genoten:

Om wat te spelen

En om (zich) te komen wassen

Op weg naar beneden

En alhoewel we af en toe op onze poep zaten...

... gingen we toch niet op deze manier naar beneden
(wat er nochtans wél erg leuk uitziet)

Terug beneden een lokale verfrissing: 
kleine ananasjes die ter plaatse geschild worden

Vervolgens een iets minder lokale verfrissing: 
Cola op het dak van Hotel Interchimoio

Met nog meer fijne zichten over Chimoio
(hier de hoofdstraat)

Dit is een van mijn favoriete gebouwen in Chimoio
(hoewel het dak van de veranda wat opgelapt moet worden)

5 comments:

  1. Leuk leuk leuk...

    Lijkt me zo'n bergje waar mama ook best mee zou kunnen leven in haar achtertuintje...

    En Bram blijft maar over de "puppieees" babbelen.... "zoooo sjattiiiiiig" (op z'n Lores)

    Liefs en super dat we je even zagen en hoorden!!!!

    ReplyDelete
  2. Inderdaad! De perfecte berg, met stromend beekje ook nog!

    Ik wil graag eens op het tipje van zijn neus staan. Zou dit ooit lukken??? Duimen van wel!

    ReplyDelete
  3. wow! looks like a great trip - and it is so close to the city. no car needed, no possibility to get stuck :)

    ReplyDelete
  4. I would like to be there with you...raining sideways all the day long in Manchester.

    Miss you!
    xo

    ReplyDelete
  5. Beste Els,

    Mijn vrouw en ik komen in mei/juni voor 35 dagen naar Mozambique/malawi ... graag zocht ik even contact met u.
    Hebt u een email?

    Groetjes,

    Rudy Raymaekers (Zonhoven)
    rudy.raymaekers@gmail.com

    ReplyDelete