Sunday, January 17, 2016

Van Nellefabriek

De Van Nellefabriek, werelderfgoed sinds 2014, werd gebouwd in de jaren '30. Toen een koffie-, thee- en tabaksfabriek, vandaag de dag een werkplaats voor creatieve beroepen. Op de Dag van de Architectuur afgelopen jaar kon je hem gratis gaan bezoeken. Ik ging er met Moniek en Irena naartoe. En om in de sfeer te blijven, past ik mijn foto's aan zodat ze in de artsy context passen ;)





Langs de fabriek ontwierp dezelfde architect (Brinkman) die de Van Nellefabriek tekende ook een arbeiderswijk, die we dezelfde dag ook een bezoekje brachten. De stijl is hier heel anders, veel meer art deco-achtig. Interessant ook dat de architect er erg rekening mee hield dat de bewoners veelal vanuit landelijke gebieden hier zouden gaan wonen en dus nog niet gewend waren aan het stadsleven. Hij ontwierp bijvoorbeeld "straten op de verdieping", zodat ook degenen die op de verdieping woonden zich thuis zouden voelen...




1 comment:

  1. Amai Els, ik ben erg onder de indruk van je foto's!
    Wat een heerlijke verzameling. Ik heb er heel lang naar zitten kijken!

    ReplyDelete