Sunday, February 28, 2021

Een fietstocht langs de hunebedden

Het gebied waar we verblijven staat bekend voor zijn hunebedden, en dus plannen we de fietstocht van vandaag in het teken van de hunebedden. Maar we fietsen ook door prachtige natuur én door pittoreske 'brinkdorpjes'. Het was een prachtige dag, dus bereid je voor op een foto-overload.

Zelfs voor we op de fiets zitten - onderweg naar de winkel om proviand in te slaan - kunnen we het eerste hunebed al bewonderen. Dit is hunebed D6 (heel origineel zijn ze niet met hun namen...)

Ontbijt op de heide

Dan is het tijd voor de fietstocht. We huren elektrische fietsen. Mama en papa hebben er al ervaring mee (hoewel stilstaan naast je fiets voor mama later in de vakantie toch moeilijk blijkt ;), maar voor mij is het de eerste keer. Wat is dat heerlijk! Zelfs op eco-stand gaat het heerlijk gemakkelijk. Al bij al fietsen we ongeveer 40km. Lekker op het gemak, met tijd voor de dorpjes, hunebedden en al het natuurschoon dat we onderweg tegenkomen.

Dit is ongeveer onze tocht. De blauwe huisjes zijn de hunebedden die we zagen (9 stuks in totaal! De meest zuidelijke zijn er twee langs elkaar); de oranje probeerden we te vinden maar hebben we uiteindelijk niet gelokaliseerd. Linksboven het hunebed dat we 's ochtends al zagen.

Het eerste stuk fietsen we langs de Aa, die kronkelend door het landschap stroomt.

Een Shotse hooglander poseert bij de bloeiende heide

Hunebed D10

Gasteren, het eerste 'brinkdorpje' waar we doorheen fietsen. Een brink is blijkbaar een soort veld midden in het dorp waar het vee werd verzameld, en is typisch voor de streek.

Daarna rijden we over (door?) het Balloërveld, een prachtig stukje heide. Er zouden ook kuddes schapen zijn, maar die zien we die dag niet.

Middageten doen we bij hunebed D16

Een bezoekje aan Rolde en hunebedden D17 en D18, vlak langs elkaar

De ooievaar-fotograaf fotograferen :)

Nog meer rustieke dorpjes

Interessant inkijkje hoe de strooien daken gemaakt worden

Hunebed D11 ligt in het bos

En dit is alweer hunebed D8, waar we tegen het einde van de dag voorbijkomen

In het avondzonnetje terug naar het hotel

Wat een heerlijke dagen waren dat. 's Avonds eten we nog gezellig samen en neem ik een late trein terug naar Rotterdam.