Monday, October 11, 2021

Samenwerking met de "duivil"

(Ja, die schrijffout is intentioneel)

Eindelijk, na een maand vertraging, ben ik aangekomen in Kameroen. Het probleem was dat de Ambassade van Kameroen in België een uitdrukkelijke brief vroeg van het Kameroenese Ministerie van Buitenlandse Zaken, waarin ze toestemming geven dat ik in Kameroen mag werken. Uitdrukkelijk, want in het akkoord tussen de Kameroenese en de Duitse overheid staat dat als er geen antwoord komt op de aanvraag (van mijn werkgever, GIZ in dit geval), die na twee maanden automatisch als goedgekeurd beschouwd wordt. Die aanvraag was al in februari gedaan, maar was in dit geval dus niet voldoende. Dus werd het wachten op de brief, en kon ik niet op 2 september vertrekken zoals gepland was. De brief kwam dinsdag 28 september, zodat ik woensdag naar de ambassade kon voor het visum, donderdag de PCR-test deed, vrijdag daarvan het resultaat kreeg en zaterdagmiddag 2 oktober op het vliegtuig naar Kameroen zat, exact 1 maand na de geplande datum. Opgewonden, zenuwachtig en ook droevig (afscheid nemen is altijd moeilijk) tegelijkertijd.

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken, of Ministère des Relations Extrangères wordt afgekort tot MINREX, een erg koninklijke naam. Het ministerie waarmee het project waarin ik tewerkzaam ben samenwerkt, het ministerie van decentralisatie en lokale ontwikkeling, oftwel Ministère de la Décentralisation et du Développement Local wordt daarentegen afgekort als MINDDEVEL. Ik kan er niet anders dan een breinduivel in zien 😊. Zelf ga ik op lokaal niveau werken, in samenwerking met verschillende lokale NGOs om de burgerparticipatie in de gemeentelijke beslissingsvorming te verbeteren. Ik ben benieuwd naar hoe dat gaat gaan; ik heb er alleszins zin in!

1 comment:

  1. Spannend! Wij zijn alvast erg benieuwd naar al die verhalen. Ook Nora vindt het wel erg spannend en leuk om de foto's te zien van Els in dat verre land. En Marte heeft jouw naam al zoveel gehoord de laatste tijd dat ze netjes 'Esh' zegt. En dan gaat ze naar de fotootjes op de verwarming om Els te zoeken. Dus laat die fotootjes en blogposts maar komen ;-)...

    ReplyDelete