Sunday, July 24, 2022

Bomen waar je wielen van maakt

november 2021

Het is de allereerste keer dat ik naar Buea ga. Helaas is Ines ziek, dus is het enkel met de chauffeur. Toch een beetje spannend, want Buea is in het Zuid-Westen, en daarvoor moeten we een security clearance aanvragen op het werk (en die hebben we dus ook gekregen). Maar ook opwindend, want een nieuw gebied waar ik nog nooit geweest ben. 


We rijden door een bebost gebied. Alle bomen leunen dezelfde kant op, het ziet er vreemd uit. Ik vraag het aan de chauffeur. Waarom die bomen zo leunen, dat weet hij niet, maar het is een plantage, met ... (hij zoekt een woord maar vindt het niet) die bomen waar je wielen van maakt... Voor context: we spreken frans en dus weet ik niet of ik alles altijd wel goed versta, maar dit denk ik toch begrepen te hebben. Bomen waar je wielen van maakt? Is er een bepaalde houtsoort die goed is voor ronde voorwerpen? Waar worden de houten wielen überhaupt voor gebruikt? Ik ben in de war. 

Totdat Franck (de chauffeur) uiteindelijk toch het woord vindt: caoutchouc. Het zijn rubberbomen! Dat is heel wat logischer dan houten wielen :D En inderdaad, als je goed kijkt (sorry, enkel bewogen foto's, we zijn altijd onderweg), zie je de zwarte bakjes die de rubber opvangen, en bij sommige bomen ook de schuine groeven die gesneden worden waaruit de latex getapt wordt. Op de laatste foto zie je een gevuld bakje. 





1 comment:

  1. Een mens leert elke dag bij...:-):-):-). Groetjes, Lieve

    ReplyDelete