Sunday, January 1, 2023

Gelukkig nieuwjaar!


Een van mijn goede voornemens: minstens 1x elke 2 weken een blogpost maken. Ik schrijf het hier, om mezelf wat druk te geven, hopelijk helpt het! Tegelijkertijd wil ik de drempel laag houden en het mezelf niet te moeilijk maken. Dus vooral foto's met wat tekst en uitleg. En aangezien ik niet veel foto's meer trek, waarschijnlijk ook niet heel veel foto's :) 

Bij deze: een verzameling random foto's van de laatste drie maanden (oktober-december).

Natuur

Dit kleine baby-palmboompje langs zijn grote vriend bij de buren (straatkant) zie ik vanuit mijn living, zo een schatje! Links de buren hun mangoboom, het mangoseizoen gaat bijna beginnen, je ziet al enkele mango's hangen. Mmmmmh... 

Een vurige zonsondergang vanop mijn balkon

Een al even rode zonsondergang in Yaounde

Mooie wolkenformaties bij zonsondergang

Vogeltje met lange staart in een papaya-boom in Limbe

Vanuit het hotel waar ik verblijf in Limbe kan je van ver (dit is maximum ingezoomd met mijn fototoestel) de dierentuin zien. Dit zijn blijkbaar aapjes. Ik kon beweging zien, maar kan er niet echt iets van maken...

Onderweg

Een snelweg voor ons alleen... Logisch, want hij heeft nog geen begin (voorlopig via een aardeweg ergens in de buitenwijken in Yaounde) en nog geen einde (voorlopig in the middle of nowhere via een aardeweg ter hoogte van Boumneybel). Nog niet veel mensen lijken het te weten en het staat ook aangegeven dat de autostrade nog niet open is. Maar de chauffeurs zijn natuurlijk van alles op de hoogte en dus verloopt dat stuk tussen Douala en Yaounde extra vlot. 

Een biertje samen met Ines op het dakterras van het hotel in Yaounde, waar we een week verblijven voor het werk

Zicht op Yaounde vanuit het hotel

En altijd leuk (als stadsplanner): de wereld van bovenaf bekijken. Hier een schattig aangelegd tuintje

Vanuit het hotel waar de meeting doorgaat hebben we ook zicht op dit fancy gebouw. 

Het hotel van de meeting is zelf niet minder fancy: ik vrees dat er wat extra kilo's bijkwamen vanwege het dessertenbuffet elke dag...

Hier het zicht vanuit het hotel in Limbe; de berg op de achtergrond is Mount Cameroon, de hoogste berg van Kameroen.

Verlaten tweelingsauto's in Limbe

Werk

Evaluatie van ons werk (we zijn al meer dan halverwege!) door de medewerkers van Un Monde Avenir, een van de drie NGOs waar ik werk

Evaluatie bij LUKMEF, een van de twee NGOs gebaseerd in Buea waar ik werk. Bij Reach Out, de derde NGO waar ik werk, vergaten we een foto te trekken...

Improvisatie bij het 'Budget Orientation Debate' (BOD) in Idenau, een van de partnerstadjes van het programma waarin ik werk. Tijdens de BOD presenteert de lokale overheid hun budget voor het volgende jaar, en vragen ze de mening van de bevolking over hun plannen. Vanuit het niets vraagt de facilitator van de workshop of ik het groepswerk wil inleiden. Groepswerk? Welk groepswerk? Improvisatie dus... 


De verantwoordelijke voor governance en internationale samenwerking van de Duitse ambassade komt op bezoek in Douala en is benieuwd naar het werk dat het programma waarin ik werk doet. Ze heeft niet veel tijd dus nodigen we een aantal burgemeesters van partnergemeenten en ook iemand van de NGO waarmee ik werk uit om over de impact van het programma te praten. Als voorbereiding maken we deze papieren presentaties. 

Na de werkuren is er ook tijd voor ontspanning. Iemand stelde op een bepaald moment voor om op maandag na het werk te sporten. Iedereen vindt het een goed idee, maar slechts enkelen houden vol. Olga en Mathieu zijn mijn vaste sportmaatjes. Soms spelen we met de bal, vaker doen we binnen (waar er airco is!) een 'workout' met een YouTube video. 

Hier was er wél een grote opkomst: want verplicht en tijdens de werkuren ;) De ochtendactiviteit van het Kerstfeest van het werk was een uur sporten (in de tuin van de bureau). We hadden het allemaal érg warm na dat uur!

En ook werk, maar dan ander werk: in december deed ik eindelijk nog eens verder met de datacollectie van mijn PhD. Ik ging op de markt (en andere plaatsen) op zoek naar vrouwen uit de anglofone gebieden die hun huis huren in Douala. Vrouwen, want toen ik in mei interviews deed, had ik uiteindelijk 16 mannen en 2 vrouwen - niet heel gebalanceerd :D

Sociaal

Collega's van LUKMEF verrasten me met een verjaardagslunch... Zó lief!

Met het werk vieren we alle verjaardagen van de maan tezamen aan het einde van de maand. Iedereen legt bij en je mag zelf je cadeautje gaan kopen op voorhand - kwestie van iets te krijgen wat je ook echt wilt. In mijn geval: een ventilator, het is warm in Douala! We gebruikten hem al dadelijk in het café, want ook daar was het warm :D

Lea ken ik via een professor in London. Ze deed haar Master daar en kwam in mei naar Douala voor haar thesisonderzoek - zo leerde ik haar in het echt kennen. In november kwam ze terug voor haar werk - helaas op een erg slecht moment, net toen ik veel op reis was voor het werk. Maar we hadden toch nog de tijd om samen te gaan souvernir-shoppen én heerlijk te eten en uit te waaien in een restaurant in de haven van Douala.

Met kleurrijke zonsondergang

De meisjes van mijn onderbuurvrouw ontdekten dat ik spelletjes heb, en nu komen ze regelmatig eens langs om te spelen

België - Kameroen

Deze brief vertrok op hetzelfde moment als ik uit België, maar kwam anderhalve maand later aan... Maar dat maakte de verrassing nog groter!


Onderweg kom ik vaak Nederlandstalige auto's/vrachtwagens tegen - veel tweedehands wagens komen via de haven van Antwerpen naar Kameroen. 

Verjaardagswensen in lage pixelkwaliteit, maar dat kon de pret niet drukken!



We vierden ook nog met een online spelletjesavond, waarin we onder andere deze prachtige kunstwerken samen fabriceerden... Dit is de link naar de heerlijke website die Bram vond om deze soort tekenspelletjes te spelen.

Dagelijkse verslavingen

De hele familie (nu ja, een goed deel) zit ondertussen op Duolingo, en dat geeft toch extra motivatie om elke dag een lesje (of meerdere) te doen

Microsoft Solitaire 😬 - ik speelde álle dagelijkse challenges... Gelukkig is Solitaire flexibeler dan Duolingo en kan je de hele volgende maand nog van de vorige maand inhalen 

3 comments:

  1. Gelukkig Nieujaar. Genoten van de foto's en bijhorende commentaar ! Dank je wel. X

    ReplyDelete
  2. Ha... een aller aller-gelukkigst nieuwjaar voor jullie!

    Jaloers op jouw Duolingo-succes... zoveel nieuwe woorden geleerd... het zijn er vast nog veel meer die je daar in real time leerde!
    En terwijl ik naar je foto's kijk (en opnieuw en opnieuw kijk, wat kan ik genieten van foto's kijken!) denk ik wel 1000 dingen tegelijk ... moesten jullie echt verplicht sporten op het werk?!? Het concept "tuin" is duidelijk totaal anders dan ik me er standaard bij voorstel en wat een heerlijke manier van cadeautjes geven: ZELF je cadeau uitkiezen.... ik ben fan en stiekem doen wij dat ook al bij kerst. Toen ik het aan collega's vertelde, gruwelden ze allemaal dat dat een verschrikkelijk idee was.... maar kijk... ik heb dat toch érgens een Afrikaanse twist van denken. Wie had dát gedacht! ;)

    ReplyDelete