Sunday, January 15, 2023

Youpwe, Douala

Juli 2022

Mathieu, een collega van me, heeft een nieuwe Franse stagiaire bij zijn partnerorganisatie. Om hem welkom te doen voelen, toont hij hem wat plekjes in Douala, en ik ga ook mee. Na de Grand Mall (winkelcentrum) gaan we naar de vismarkt. Het is zondag, dus erg kalm, maar toch leuk om te zien. 

De vismarkt ligt niet direct aan de zee, maar in de mangroves aan de monding van de Wouri. De kleine bootjes kunnen tot direct aan de vismarkt komen




Op zondag wordt er geen verse vis gevangen, maar je kan op de markt wel nog steeds terecht voor gedroogde vis. De meeste kraampjes zijn wel dich


Oude diepvriezen worden hier hergebruikt om de vis in te bewaren. Ik veronderstel dat ze er ijs bijdoen om de vis bevroren te houden/te bevriezen

Aan het water een enorme berg afval. En die capsule, wat doet die daar? Geen idee waarvoor die gebruikt wordt

Het is kalm, dus hebben mensen tijd voor een spelletje


Januari 2023

Met Léa, een vriendin die een week op bezoek is, gaan we naar dezelfde buurt, Youpwe. Ditmaal echter hebben we honger en slaan we aan het water in plaats van rechtsaf naar de markt, linksaf naar restaurant La Marina 2000. Het is er erg idyllisch en de wind is er heerlijk. We genieten van lekkere gamba's en een bar (=zeebaars, niet een café - zie vorige post over franse homoniemen ;)








Op de weg terug vinden we geen taxi dus nemen we de moto. Léa vertrouwt het nog niet helemaal en houdt de motortaxichauffeur goed vast ;)

4 comments:

  1. I had such a wonderful day! The fish was delicious and served on time (I was starving). Merci for sharing these good memories :))

    ReplyDelete
  2. Euhm.... zitten jullie met 2 achter de bestuurder? Of interpreteer ik de schaduw fout?
    Ik kan Léa alleen maar gelijk geven en hoop dat jullie hier nog stil stonden....tegen beter weten in vermoed ik....
    En dan verplicht ik mijn kinderen een fluovest en fietshelm te dragen, geeft hun tante dit voorbeeld... op haar slippers waarschijnlijk bovendien?!? Oh jee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahem. Sinds verdere informatie tegen me gebruikt kan worden, onthoud ik me van verdere commentaar ;) Maar ik moet toegeven dat je een accurate analytische geest hebt :D

      Delete