Monday, February 6, 2023

Algemene vergadering in Bana

Entwicklungshelfers, oftewel ontwikkelingshelpers, dat is nog steeds de officiële naam van mijn job, met dank aan de Entwicklungshelfer-Gesetz, een wet uit 1969 die tot vandaag de voorwaarden van mijn contract bepaalt. Een beetje achterhaald klinkt het wel, dus noemen we onszelf eerder technische adviseurs of iets in die aard. Alleszins, in GIZ Kameroen zijn we op dit moment met 16 met zo een contract, en met 14 daarvan kwamen we samen voor onze algemene vergadering waarin we onze afgevaardigde kozen. Plaats van samenkomst: Bana, in het heuvelachtige Westen van het land. 

We verbleven in dit sjiek hotel

De wevervogeltjes voelen zich er erg thuis. In verschillende bomen en struiken hebben ze hun nestjes gebouwd en op bepaalde momenten van de dag is er een vrolijk gekwetter van jewelste.


 
Sjieke hotelkamer met uitzicht

Met residentiële gekko achter het badkamerraam. Moeilijk voor te stellen in Douala, maar in Bana is het daadwerkelijk fris in de ochtend en was ik blij met warm water in de douche.

Ghislain en Ines, onze afgevaardigden, organiseerden de bijeenkomst, en verschillende sessies werden door deelnemers voorbereid en gemodereerd. Peer learning dus, en dat werkte erg goed. 

Met de collega's tijdens de algemene vergadering. 

We wisselden ook de manier en de locatie af: soms binnen, soms buiten, soms staand en soms zittend


En ook al spelende werd er geleerd (en wie staat daar op plaats 1 op het podium? Is dat niet Els (of Ines?)?). Die (of Ines?) is een inside joke, er zijn zoveel mensen die ons twee niet uit elkaar kunnen houden dat we het zelf soms ook niet meer weten wie we nu juist zijn ;)


Ik modereerde een discussie-sessie rond internationale samenwerking. Ik maakte twee groepen, en iedere groep las een tekst (een in het frans en een andere in het engels). Eerst hadden de groepen een half uur tijd om over de inhoud van de tekst te discussiëren, daarna gaf ik ze een debat-motie gerelateerd aan de tekst en debateerde een deel van de groep voor en het andere deel tegen, terwijl de andere groep luisterde en vragen mocht stellen. Het was een beetje een moeilijke (want vroege) start, maar de debatsessies zelf vond ik best geslaagd.


Groepsfoto!

En 's avonds was er ook tijd voor een spelletje. Magalie en Mathieu leerden me hoe je Tarot speelt (en Mathieu gaf me de kaarten cadeau). Nu hopen dat ik het niet vergeet!

Op de weg terug trok ik een heleboel foto's van kerken en een moskee, hier de verzameling:

Kerk met een "Grotte Notre Dame de la Grace" erlangs


Moskee van Nkongsamba

Kerk

Tweelingbroer van de vorige kerk? 

En deze kerk lijkt de grote broer van de vorige twee te gaan worden... 

Fancy kerk in originele stijl (sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, ik zat op de achterbank in de koffer en trok alles door het raam, want dat kon niet open)

Erg fancy kerk in de outskirts van Douala. In Buea is er nog zo een kerk, die nog meer is uitgewerkt - daar wil ik binnenkort foto's van trekken. 



1 comment: