Monday, February 20, 2023

Sport op het werk

Wat denken jullie ervan om na het werk samen te sporten? vraagt een collega tijdens de vergadering van ons team in Douala. Goed idee, vindt iedereen. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Sport? Wat voor sport? En hoe? En waar? Maar goed, voor de team spirit wil ik het gerust proberen.

Uiteindelijk zijn er een handvol collega's die ook daadwerkelijk komen opdagen tijdens de eerste sessie. Etienne, een van de collega's, is onze coach, en zegt wat we moeten doen. We gebruiken de meeting room, want buiten is het te warm. In de weken erna doen er ook andere collega's mee, en voor de team building driedaagse wordt ook een sportsessie voorzien na de werkuren. Enthousiast worden er springtouwen en matten en ballen gekocht. 

Sportsessie tijdens de team building. Hier was het Adrienne die de sessie leidt (en wij lijden...).

Uiteindelijk is het daadwerkelijke enthousiasme maar matig, maar een kleine groep houdt dapper vol. Als opwarming springtouwen we een paar honder keer of lopen we wat rondjes door de zaal of rond het gebouw als we de warmte buiten aandurven. Als er geen coach beschikbaar is, zoeken we een (of meerdere) workouts op YouTube en doen we die; en gaandeweg wordt dat de norm in plaats van de uitzondering. Ik probeer zo veel mogelijk erbij te zijn, ik voel het aan mijn lichaam dat ik erg weinig beweeg.

Met Etienne als coach (links), een yoga-video (rechtsboven) of een workout met video (rechtsonder)

Een paar keer halen we de ballen uit voor een potje voetbal of volleybal (of wat daarvoor moet doorgaan), maar de ballen zijn helaas erg plat (en bovendien kunnen sommigen onder ons (ahem...) er niet zoveel van)


De enige keer dat de sessie dichtbevolkt was, was de verplichte sessie tijdens het kerstfeest... 



Maar... De nationale collega's hadden hun jaarlijkse medische testen, en een deel van hen kregen te horen dat ze overgewicht hadden of obees waren. Dus sindsdien zijn er goede voornemens, afwachten of dat op de langere termijn ook zo blijft ;)

1 comment: