Friday, January 23, 2009

Weten jullie nog...

Bijna 700 euro kreeg ik van jullie allemaal op het afscheidsfeestje, nu al meer dan één jaar geleden. En omdat ik dat zelf niet nodig had, ging ik op zoek naar een project om te steunen. Het project waar ik in werk, wordt gefinancierd door overheidsgeld, en is dus niet afhankelijk van individuele donors, dus daar kon het geld niet naartoe gaan.


Het was al bij al niet zo gemakkelijk om een project te vinden dat én mijn goedkeuring kon wegdragen, én waarbij ik iemand kende die ik het geld durfde toevertrouwen. Uiteindelijk is 700 euro geen onaanzienlijk bedrag. Ik weet niet waarom het zolang duurde, maar uiteindelijk lag de oplossing voor de hand: mijn Luganda-taalklas-maatje Caragh, die carpenter ('timmerman') is, heeft met steun van de lokale bevolking een clinic (denk daarbij eerder aan een dokterspraktijk dan aan een ziekenhuis) gebouwd. Naast haar steun aan dat project, zet ze zich ook in voor een schooltje voor weeskinderen in hetzelfde dorp, en voor een kindertehuis in een van de arme wijken in Kampala. Dat alles doet ze met geld dat ze in Ierland (haar thuisland) of daarbuiten inzamelt van privédonoren.

Met "onze" 700 euro (of omgerekend zo een 1,700,000 UGX) heeft ze onder andere salarissen voor de mensen van de clinic betaald, bedden en matrassen gekocht voor de recovery ward, en de kinderen in de children's home in Kampala voorzien van schoolbenodigdheden en kleren. Ik wilde zelf graag een kijkje gaan nemen, maar het is er voorlopig nog niet van gekomen, en wegens geldtekort werkt ze momenteel weer eventjes in Ierland. Maar de foto's die op internet staan, liegen er niet om. Een greep eruit: (meer foto's en info kan je vinden op http://caraghinuganda.spaces.live.com/).


Dit is Caragh
Clinic onder constructie
Afgewerkte clinic
Afgewerkte bijhorende toiletten
Inauguration van de Clinic door Caragh
Schoolkinderen
Kerstkaartjes maken om geld in te zamelen
Caragh's vriend Ivan bij de Kerstkaartjes
Bij deze zijn jullie allemaal dus superhard bedankt!

No comments:

Post a Comment