Mensen ergens bewust van maken, kan langs vele kanalen gebeuren, maar één daarvan zijn reclamepanelen. De boodschap is soms wel een beetje schokkend:
"Cross Generational Sex" duidt vooral op het probleem van de sugar daddy/sugar mommy. Veel studenten (of anderen) hebben namelijk niet genoeg geld om rond te komen, en zoeken zich daarom een rijke heer/dame die hen kan onderhouden in ruil voor sex. Zoeken, want het staat zomaar openlijk in de krant. David wants a rich sugar mommy for a relationship. Gevolgd door David's telefoonnummer. Vreemdgaan buiten het huwelijk is hier veel meer geaccepteerd als iets wat nu eenmaal gebeurt en er wordt dus ook niet zo een heisa rond gemaakt. Alleen al voor de verspreiding van HIV/AIDS is zo een gedrag helaas nefast.
"Family Planning" is een ander actiepunt, zeker met een Oegandees gemiddelde van meer dan 7 kinderen per vrouw. Alleen wordt de boodschap toch een beetje grappig als je bedenkt dat, inclusief de chauffeur en de conductor, er maar liefst 16 mensen in een taxi passen.
Andere boodschappen als deze zijn "Milk helps improves (sic!) your eyesight" en iets in de aard van "Yoghurt helps children to concentrate". Ik had er nooit iets achter gezocht, tot Angela (mijn Amerikaanse vriendinnetje) me pas vertelde dat deze door USAID (de Amerikaanse ontwikkelingssamenwerking) gesponsorde boodschappen eerder marketinggericht zijn om de melkoverschotten in Amerika kwijt te geraken dan dat ze het welzijn van de modale Afrikaan in gedachten hebben.
"Zoveel melk of afgeleide producten heb je helemaal niet nodig", aldus Angela. Maar met het Oegandese (Afrikaanse) schoonheidsideaal - dat op deze reclameboodschappen duidelijk wordt - is dat misschien niet helemaal correct. Oegandezen drinken (altijd volle) melk en yoghurt namelijk om wat bij te komen; zodat ze meer aanzien krijgen...
Ach, zolang je maar niet doodgaat aan ziektes :)
No comments:
Post a Comment