Tuesday, February 10, 2009

Allemaal beestjes

Na een jaar in Oeganda, heb ik al heel wat leuke dieren kunnen spotten...

De kameleon waarvoor we onderweg stopten omdat hij de weg blokkeerde. We zagen hem verkeerdelijk aan voor coole hagedis, tot een voorbijwandelende vrouw ons niet-begrijpend vroeg of we nu echt zoiets gewoons als deze kameleon stonden te bewonderen.


De wrattenzwijnen die vrij rondliepen in het kamp waar we verbleven in Murchison Falls National Park.


Vogelgaatjes in de rotsen.


Een slapend aapje in de Botanical Gardens in Entebbe. Even verderop waren Michiel en ik niet meer zo heel dapper om voorbij een troep aapjes die de weg versperden te geraken, zeker niet toen ze naar ons begonnen te blazen en uit te halen...


Een visarend kijkt uit over zijn territorium.


Wie kijkt naar wie?


De vogeltjes genieten van de restjes van ons ontbijt.


Reusachtige gouden mier


Olifanten en Ugandan kobs (of andere hertebeesten, ik kan ze nooit uit elkaar houden) leven vredig naast elkaar.


Drie schattige aapjes


Toon, Lieve en Joris genieten volop van Afrika.


Flamingo's in Lake Katwe, waar zout ontgind wordt. De zoutconcentratie in het meer is zo hoog, vertelde de gids ons, dat als je ook maar 1 seconde met je oren onder water gaat, je dood gaat.


Buffels die pas een modderbad genomen hebben zijn blijkbaar erg aantrekkelijk bij de witte vogels.


Een boom vol met vogelnestjes. De boom barst van het gekwetter, gefladder en andere vogelactiviteiten :) Minder goed nieuws voor de boom is dat de vogels zoveel blaadjes gebruiken voor hun nestjes dat de boom langzaamaan doodgaat. Waarop de vogels in een andere boom opnieuw beginnen.


Een kleurrijke hagedis laat zich van zijn mooiste kant zien (of dat denk ik dan toch, eer ik de andere kant kon bewonderen had hij al de poten genomen.


De 'Crested Crane', de nationale vogel van Oeganda die ook de vlag versiert. Prachtige vogel, elke keer dat ik hem zie, ben ik onder de indruk.


Nijlpaarden zwemmen op en af tussen Congo en Oeganda in de Ishasha-rivier.


De 'Shoe Bill Stork' (Schoensnavelooievaar :), waarvoor vogelliefhebbers van over de hele wereld naar Oeganda komen om er een glimp van op te vangen. Ik heb voorlopig nog geen geluk gehad, dit exemplaar zat in het Wildlife Education Centre in Entebbe.


De chimpanzee-tracking, na de gorilla-tracking toch ook een heuse attractie in Oeganda. Hoewel ik al het geluk heb gehad ze te mogen spotten 'in het wild' (in het National Park dan toch), waren daar helaas geen bruikbare foto's van. Gelukkig is er dan het Wildlife Education Centre :)


Een van dé toppers van 2008: de troep leeuwen die een buffel hadden gevangen en die onverstoord zaten op te eten terwijl wij tot op enkele meters afstand naderden.


Deze had z'n buikje al meer dan vol gegeten en lag wat te bekomen :)

1 comment:

  1. Amaaaaaaaaai....

    WAT een prachtfoto's!!!! Daar kan ik zelfs in mijn derde module fotografie niet aan tippen....

    Maar ik heb dan ook enkel maar 3 scahttige biggetjes in huis (in tegenstelling tot die inderdaad ook 3 schattige aapjes van jou....hihi!!!!)

    Beestige knuf en tot snel!!!

    ReplyDelete