Dit is mijn projectje. Op een zonnige ochtend, toen ik even geen zin had in mijn andere taken, werkte ik een ideetje uit dat me door de Mid Term Review was ingegeven.
De Mid Term Review (MTR), zoals de naam aangeeft, is een evaluatie van het project halverwege. Het project is in feite al méér dan halfweg – 3 van de 5 jaar zijn al verstreken – maar we hadden bewust gewacht totdat het gros van de infrastructuurwerken (bijna) compleet waren.
Het team op veldbezoek in Makindye Division
Vlnr. Ruth, de internationale MTR Consultant; Shuaib, de nationale MTR Consultant; An, BTC Headquarters expert; Esther, KIEMP Trainee; Hellen, KIEMP Community Health Specialist; Mozes aka. Bill Gates, LCIII Chairperson Makindye Division; Zulaika, KIEMP Trainee; Mike, BTC KIEMP Technical Advisor; Fatumah, CIDI Makindye Focal Point Person; Simon, MTR Ingenieur; Emmanuel, KIEMP Project Manager; and Bbuye, KIEMP Focal Person Makindye Division
Zorg ervoor, bleef de consultant gedurende 2 weken op ons inhameren, dat je activiteiten zo aanbrengt dat het fun is. Mensen van iets overtuigen is veel gemakkelijker als het plezant is, iets dat hun aandacht trekt, iets dat ze zelf ook willen doen. Dit filmpje dat ik op het internet tegenkwam is daar een goed voorbeeld van (sorry voor de reclame).
En: betrek ook vooral de communities in je activiteiten, en niet enkel als publiek. Laat hén het werk doen, en speel een katalyserende rol. Kijk naar wat er al gebeurt, en hoe je daarop in kan spelen. Zoek naar goede voorbeelden, die de waarden en ideeën van het project nu al uitdrukken, en promoot deze.
En dat laatste idee heb ik dan een beetje uitgewerkt. Gebaseerd op het feit dat wanneer ik met mijn fototoestel door de wijken loop, er altijd mensen zijn die me vragen of ze de foto kunnen krijgen. Voor het project is dat uitgesloten, want het afdrukken van een foto is niet goedkoop en levert bovendien geen meerwaarde op. En ook voor mezelf is het niet haalbaar om voor iedereen een fotootje te laten printen.
Maar wanneer je foto’s neemt van mensen die op de een of andere manier een bijdrage leveren aan de verbetering van hun omgeving, hun – heel kort – hun verhaal laat doen, en dat op een flyer zet, dán kan je hen wel hun foto teruggeven. En ‘de omgeving verbeteren’ kan heel breed zijn. Iemand die zelf zijn groentjes kweekt, een ander die afval sorteert om verder te verkopen, een kind met speelgoed van gerecycleerd materiaal, mensen die helpen de rioleringen schoon te maken, de caretakers van de openbare toiletten, ...
Het plan is dus om voor al deze mensen een flyer te ontwikkelen, in het Engels en in het Luganda, en die dan in veelvoud aan hen te geven. Zij kunnen die dan uitdelen aan familie, vrienden, kennissen, voorbijgangers, ... Verder zal de flyer ook in de KIEMP kantoren op de notice boards tentoongespreid worden, en komen hun verhalen ook op de KIEMP website terecht.
Dit is alvast mijn bedrage. En jij? Welke inspanningen doe jij om je omgeving te verbeteren?
i wish i could understand more than you just the titles of your blog posts.... hope all is well, elsie.
ReplyDeletexoxo
Amaaaaaaaaaiiii Els...
ReplyDeleteIk heb zoooo gelachen met je doorgestuurde link naar de filmpjes!!!!
En dat idee van je is zeker en vast grandioos!!! We lezen (en weten uiteraard al lang) dat jij GOED bezig bent!!!
Dikke kussen en doe zo voort!!!
En PS: als ik al goed gezind ben, dan is mijn naaste omgeving al hééééél blij in deze omstandigheden... dus dat "bewerkstellig" ik dan maar, hihi!!!! Tot skypes!!!!