Thursday, October 1, 2009

GIS-introductie

Gisteren was mijn laatste les in GIS (Geografische InformatieSystemen). Ik had me begin september ingeschreven voor een introductie-cursus, 24u in totaal, gespreid over 8 maandag- en woensdagnamiddagen. Het begon echter al met een valse noot, de allereerste les kwam de professor niet opdagen. Na 2 weken (we zouden normaalgezien in de helft moeten zitten), had er amper één les plaatsgevonden.

Toch is het uiteindelijk een positieve ervaring geweest. We leerden de beginselen van GIS, en gebruikten de Open Source software QGIS. Niet het meest geavanceerde programma, het heeft duidelijk zijn grenzen, maar het is wél gratis en daardoor toegankelijk voor iedereen (met een computer). Interessant dus om na te denken om het te gebruiken voor onze plannen om een community monitoring system op te zetten.

Ik ga me er zeker nog wat meer in verdiepen...

Onze 'examenoefening' - we moesten zogezegd de ideale stortplaats voor Bugolobi vinden - waarbij we een aantal restricties in acht moesten nemen - en dan op een overzichtelijke manier in kaart brengen.

1 comment:

  1. hey Elsie,

    hoe is het ginder? Heb je al een jembey gevonden voor mij???

    Laat eens weten wanneer je nog eens in Belgiê komt...dan kan ik je nog eens komen opzoeken.

    groetjes
    Evie

    ReplyDelete