Monday, February 1, 2010

Guantanamo

Hey Muzungu, how are you? Waarschijnlijk is dat een van de meest gehoorde zinnetjes tijdens mijn verblijf in Oeganda. Bij verdere conversatie volgt onvermijdelijk de Where are you from-vraag. En hoewel sommigen het best amusant en ok vinden als ik hen vertel dat ik een Muganda ben, van de Mamba-clan, willen de meesten toch weten waar ik écht vandaan kom.



Zo ook de tussenpersoon die me onlangs op de markt “hielp” groenten te kopen. Niet dat ik daar nood aan heb, maar deze jongeren hopen zo een centje te verdienen en ze zijn simpelweg onontkoombaar, zeker op Nakasero Market. Ik weet niet of hij mij aanzag voor een (Latijns-?)Amerikaanse, of dat hij dacht dat dat was waar België lag, maar feit is dat toen ik hem mijn ware herkomst vertelde, hij spontaan begon te vertellen over de vele blanken tegenwoordig uit ‘de Amerikas’. Vooral, voegde hij eraan toe, uit Guantanamo. Waarbij ik maar hoop dat hij Guatemala bedoelde. Of zou Obama op deze manier van zijn gevaarlijkste gevangenen proberen af te geraken?

Allerhande bizarre groenten die je op Nakasero Market kan kopen - helaas wist ik niet hoe ik ze moest klaarmaken. De wrattenkomkommer bijvoorbeeld was verschrikkelijk vies en had bijna mijn hele maaltijd bedorven. Misschien had ik hem moeten schillen?!


De markt in Katwe I

2 comments:

  1. Hallo Els!

    Fijn om je blog te volgen! Ik ben Eva (23j) en 20 maart zal ik voet zetten op Oegandese bodem. Drie maanden zal ik er veldwerk doen voor m'n thesis in het kader van m'n master Conflict & Development (Gent). Is het mogelijk om contact te houden via mail zodat ik toch enige contacten heb om op terug te vallen..? Mijn emailadres is evadeleever@hotmail.com; Is het mogelijk om dat van jou door te krijgen?

    Groetjes en hopelijk hoor ik wat van jou.

    Eva

    ReplyDelete
  2. ja, mij lijkt het ook wel zo dat je die wratter eraf moet schillen, hahahaha

    groetjes
    Evie
    tot binnekort

    ReplyDelete