Sunday, October 23, 2011

Waarom een digitaal kadaster geen overdreven luxe is

Er zijn voor- en tegenstanders, en de kansen op mislukking zijn misschien wel even groot als de kansen op succes. Er zijn namelijk heel wat belemmerende factoren - computers vol met virussen, personeel met weinig of geen computerkennis, software die voor verbetering vatbaar is, adviseurs met weinig kennis van zaken (hmm... dit gaat dus over mij), geringe regelgeving, om maar niet te spreken over de politieke inmenging die bij landbeheer haast onvermijdbaar is.

Maar zeker in grote steden is de niet-gedigitaliseerde toestaand stilaan onhoudbaar geworden. Aanvragen en vergunningen zijn hopeloos zoekgeraakt, het papier geraakt door de minderwaardige archiveringsmogelijkheden helemaal in verval, land wordt (meer dan) dubbel uitgegeven, en niemand weet nog wie-wat-waar-en-hoe alles gepland is. Beoordeel zelf de huidige toestand in Chimoio (een stad met zo een 260.000 inwoners):



Die stapels die op de grond liggen, dat is geen kwestie van laten
rondslingeren, maar van écht écht écht geen plaats meer
 
De kasten (van Chinese makelij?) staan niet gewoon open, ze kunnen
helaas niet meer dicht - de constructie was niet stevig genoeg om alles 
te dragen en nu zijn de meeste lades kapot

En in deze chaos wordt onverstoord doorgewerkt,
zo goed en zo kwaad als het gaat. Ik moet namelijk toegeven 
dat er ondanks deze uitdagingen verrassend snel dossiers te 
voorschijn gehaald kunnen worden.

Tijdens het opruimen vinden we ook deze dossiers terug - 
opgegeten door de beestjes

Ik ben alvast overtuigd van de digitale toekomst, maar wacht tegelijkertijd met een bang hartje af of dit inderdaad het goede moment en de goede poging is. Vingers gekruist!

3 comments:

  1. Oh my God... maar goed. Goed materiaal hebben is dus ook wel heel belangrijk zoals goede kasten... op de gemeentes hier in België houden ze ook de dossiers op papier bij. Ik weet dat omdat ik er al heb moeten opvragen. En dat gaat ook dikwijls over vergunningen van 50 jaar oud (daarvoor was men niet vergunningsplichtig) dus een papieren hoop zal je volgens mij altijd hebben. Maar inderdaad om iets snel op te zoeken moet je tegenwoordig een computer hebben bv lijst van eigenaars, aangrenzende percelen, bouwvergunning aangevraagd en/of goedgekeurd... Maar ik vrees toch dat deze hele berg papier moet gesorteerd worden en één voor één moet worden afgegaan om alles in de computer te steken. Misschien zijn zo plastic opbergdozen voor de oudere dossiers wel een oplossing. Die zijn niet zo duur. Je steekt ze er in alfabet in, en je kan ze stapelen... maar goed. Ik heb geen idee of je ginder zo van die dozen kan krijgen...

    Allesinds meid,

    ik zie je binnenkort wel!

    doei
    Evie

    ReplyDelete
  2. Whahahaha!!!!
    De rommel die hier thuis rondslingert valt dus al bij al mee.....
    Hoop doet leven!!!!

    *GRIJNS*

    ReplyDelete