Saturday, November 30, 2013

Een insectenbeet in de tropen

*** OPGELET *** Dit is enkel bestemd voor wie er niets op tegen heeft huidaandoeningen gedetailleerd te analiseren.

Op een ochtend in de douche voelde ik iets branden aan mijn voet - bij nader onderzoek zag het er zo uit:

Een insectenbeet, was mijn conclusie. Zal wel snel weer overgaan...

*** Sommige mensen kunnen de rest van deze post onaangenaam vinden ***

De volgende dag echter was het wat roder geworden:


En daarna begon het op te zwellen:


De volgende foto was waarschijnlijk het ergste moment: niet alleen de wonde, maar ook errond was alles opgezwollen. Op aanhoudend advies van vrienden smeerde ik er maar een anti-ontstekingszalf op.

Zie je die rode vlek die tot over mijn enkel gaat? 

Gelukkig hielp de zalf. Maar of het daarmee gedaan was?

Op dag 4 begon de huid op te zwellen

's Avonds op dag 4: een gezwel?

Dag 5: ook 3D te bewonderen...

Iemand vroeg me: "Als je denkt dat het een insectenbeet was, zijn er dan misschien wel larven in de wonde?" Dat bestaat, dus ging ik toch maar langs bij de dokter. Die lachte vrolijk en zei dat het zeker geen beestjes had, ik maar gewoon moest wachten tot het openging en er vooral niet aan moest komen...

En zowaar, dag 6:

Al het pus is eruit gelopen

Na een dag veldwerk (letterlijk door de velden lopen om punten op te meten), was het vel er dan ook vanaf gekomen:

Dag 8

Gelukkig was daarna het ergste voorbij. Enkel de wonde had nog wat tijd nodig om te genezen.


Dag 14

En ondertussen is alles weer helemaal in orde:

Dag 20

Maar toch wel ongelooflijk hoe kleine dingen hier zo gemakkelijk kunnen ontwikkelen...

4 comments:

  1. Interessant voor een cursus dermatologie en/of infectieziekten!?

    Vriendelijke groet,

    Paul

    ReplyDelete
  2. Ieeeeeeeeeeeeeeeekkkk!!!
    En je bent zeker dat je dit niet allemaal verzonnen hebt? (FOEI, stout van me!)

    Het idee (beestjes) was bijna voldoende om mijn computer uit te smijten.... even hield ik mijn hart vast voor alle volgende foto's....

    Maar jawel: ik vind dit een tof postje.
    Al hoop ik van harte dat mama NIET de pechvogel moet zijn met zulk een gemene beet.... ze heeft nu wel voldoende over vingers en tenen moeten inzitten....

    Volgende keer misschien toch IETSKE sneller naar de dokter?
    En....die schoen op foto 2 verdient ook een oplap/vervangbeurt.... of zijn dat uw "elegante feestschoenen in Afrika"?
    Slippers genoeg, zo te zien ;) ;) ;)

    Dikke zoen en aai over dat genezen voetje!

    ReplyDelete
  3. En proest, grijns ende bulderlach...
    Margarita is goed bezig op de "Munizipien".
    De opgefretselde(?) maar weer netjes gestreken plannen leken me hilarisch
    Ik heb me even aan de tekstjes gewaagd maar heb er dan zelf een verhaal rond verzonnen
    MINSTENS zo boeiend, veronderstel ik!!!
    LOL verzekerd!!!
    Dikke knuf en hoog tijd dat jij nu weer een update plaatst ;)!!!

    ReplyDelete
  4. dat is wat me tegen houdt om te komen!!! gelukkig alles ok!! x

    ReplyDelete