Monday, May 1, 2017

Tortuga Bay

Oktober 2016

Activiteiten op de Galápagoseilanden zijn in het algemeen duur. Dat is voor een goed deel te wijten aan het monopolie dat er is op de enkele activiteiten die toegelaten zijn, maar gedeeltelijk ook aan de kost van de activiteiten (vaak enkel toegankelijk per boot), ook al door zijn afgelegen lokatie. Er zijn echter ook enkele activiteiten die gewoon gratis toegankelijk zijn. Ik besluit een van die activiteiten te doen op mijn eerste dag; dat helpt waarschijnlijk ook om van andere mensen te horen wat echt de moeite waard is en hoe het allemaal een beetje in zijn werk gaat. Ik heb namelijk (ahem) ook geen reisgids bij en heb ook op voorhand niet zo erg goed bestudeerd wat er allemaal te doen valt (Alexandra was degene die goed voorbereid was...).

Op verkenning in Puerto Ayora - er is blijkbaar vanalles gaande voor de lokale kinderen die dag: hier sportdag (onder het toeziende oog van "divino niño Jesus" (het goddelijke kindje Jezus)

Later op de dag komen we deze happening tegen. De kinderen zijn leuk verkleed in allemaal dieren en dingen die je lokaal kan vinden: vissen, vogels, een pinguin, een boot, etc. en doen een "dansje"

Puerto Ayora, kleurrijke villas al wat meer in de buitenwijken van het 12,000 mensen tellende dorpje

De laguna de das ninfas; een heerlijk rustige plek waar amper toeristen zijn

"Wildlife" aan de laguna (allemaal kleiner dan 20 cm)

De wandeling naar Tortuga Bay. Onderweg kom ik het fancy gebouw (een museum) linksboven tegen; verder ook mooie zichten op de vulkaan en de baai van Santa Cruz, het eiland waarop ik me bevind. Maar de wandeling gaat vooral door de woeste planten rechtsboven, met heel wat cactusbomen (en af en toe een bloemetje)

Aangekomen op het lange strand van Tortuga Bay, waar ik ook mijn eerste iguana zie. Hij krijgt een heuse fotoshoot, en doet zelf ook zijn best door uitgebreid te poseren. 

De tweede iguana die ik tegenkom is al wat minder enthousiast en ligt wat te mokken onder een mangrovestruik

Aan het eerste strand van Tortuga Bay mag je wegens de felle stromingen niet zwemmen, maar als je verderop doorsteekt, kom je aan deze mooie baai, waar het water erg rustig is. Ik had snorkelmateriaal meegenomen, maar het masker zit helaas niet goed en ik zie amper vissen. Jammer. Op veel plaatsen in de Galapagos zie je ook de kapstokken op de rechtse foto staan; ik ben niet zeker of het is om de natuur te beschermen voor de rugzakken/kleren of omgekeerd...

De natuur weet wel al goed dat er bij de mensen vanalles te halen valt. Als de mensen naast me gaan zwemmen, zijn de vogels in geen tijd daar om de kruimels op te pikken. Vooral de onderste foto doet me lachen, het lijkt net zo een vogel zoals je die in een cartoon zou tekenen - enkel bolletje en pootjes.

De iguanas zijn erg impressionant, maar ze zijn tegelijk ook met zoveel dat het al snel toch gewoon wordt. Desalniettemin trek ik die dag heel wat iguana-foto's.

Er zijn nochtans ook andere dieren die de moeite waard zijn, zoals de fregatvogel (boven - ik hou van zijn silhouet!) en de pelikaan (onder)

1 comment: