Monday, November 5, 2012

Een nieuwe kijk op Zambia

De vorige keer dat ik Zambia zag, was dat zo:

(met de klok mee) Chirundu, Victoria Falls, Lake Kariba en Kariba Dam (alles gezien vanuit Zimbabwe)

Dit keer was het helaas eerder zo:


Daarom niet minder interessant - ik nam samen met deelnemers uit Zambia, Malawi en Mozambique deel aan een workshop over GIS voor financieel beheer, maar wel jammer dat we niet meer van Zambia zagen.

Nu ja, toch nog wel iets meer:


Eigenlijk was de reis al geslaagd bij landing in Johannesburg: mijn medereizigers (de topograaf van Gondola municipality; de architect van Dondo municipality en een GIZ collega) waren zó onder de indruk van de stadsplanning die je vanuit de lucht goed kan waarnemen.

De luchthaven in Johannesburg. Aangezien in Beira het systeem niet werkte, werd ons gevraagd al onze baggage als handbaggage in te checken. Too bad - in Johannesburg werd er strikt gecontroleerd en moest ik mijn nagelschaartje inleveren. Nu ja, dan heb ik wel een excuus om niet netjes geknipte nagels te hebben...

De luchthaven van Lusaka. Boven bij aankomst ('s avonds in het donker); onder bij vertrek ('s ochtends nét licht aan het worden) - de dagen ertussenin workshop van 8u tot 16u a 17u.

Het hotel (voor de workshop en als overnachtingsplaats). Weliswaar met prachtige tuin, zwembad (bikini vergeten), gymzaal, sixties tuinmeubilair én "no ironing"- notice in de kamers (toen ik er een grapje over maakte, vroeg een collega me doodserieus of ik mijn strijkijzer dan niet bijhad)

Ons eerste uitje: Arcades Shopping Centre. Een gi-gan-tisch complex maar even smakeloos als het doorsnee shopping centre in Europa.We kwamen rond kwart voor 6 aan, en om 6u sloten alle winkels behalve de Spar. 

De wijk achter het hotel - de wijk waarin het hotel gelegen was, was minder gezellig: hoge muren met prikkeldraad, gesloten poorten, niet eens het kleinste gaatje om naar binnen te gluren

Dag 2. Het voornemen was: het stadscentrum bezoeken. We eindigden in Manda Hill Shopping Centre. Helemaal in orde, netjes afgewerkt, compleet met cinema, maar: eigenlijk ben ik totaal niet geïnteresseerd in shopping centra. Het stadscentrum heb ik helaas nooit aanschouwd...

Een voorbeeld van de voornoemde hoge muren. Maar ook van de acacias in bloei: de voorste met paarse, de (middel)achterste met rode bloemen.

Tijd om terug naar huis te gaan. Een fotoreportage in Lusaka luchthaven mag niet ontbreken.

En ook Johannesburg luchthaven werd ijverig gefotografeerd. Bij aankomst in Johannesburg was het trouwens 11°C, vandaar de mutsen en sjaals en kousen in slippers. In Beira was het gelukkig een aangename 29°C.

PS. Hebben jullie de "Afrikaanse fotopose" opgemerkt? Het best staar je ergens in het verre niets: naar de grond, naar de lucht - eender waar, zolang het maar NIET de camera is.

3 comments:

  1. I just saw the Good Glass link! You're just the nicest person on the PLANET! Loving all the photo shoots, too. Although it wasn't quite Victoria Falls, looks like a nice trip. Was stuck in horrible jam in Nsambya on the way home from yoga tonight and was really wishing you were in the car with me. Namaste-aye, namaste-aye, namaste-aye-naho-namaya! Miss you. xo

    ReplyDelete
  2. toch een leuke job heb jij! fijn dat je zo intens leeft!!

    ReplyDelete
  3. i can always identify your bags ...
    looks like a very scary trip to western world.

    ReplyDelete