Wednesday, December 30, 2015

Meer indrukken uit Jakarta

De eerste avond na onze aankomst in Jakarta gaan we voor ons avondeten naar Kota Tua, oftewel de oude stad. Het is het koloniale gedeelte, met veel gebouwen in herkenbare Nederlandse stijl. Op het centrale plein is het een drukte van belang, vooral van jonge mensen. Overal worden matten van reclame-banners uitgerold, waarop jongeren samen zitten te keuvelen en/of gitaar te spelen. Wat is er gaande, proberen we aan iemand te vragen. Uiteindelijk vertelt een meisje ons dat het een festival is - maar blijkt wel dat dat zo elke avond in het weekend is; misschien dus toch eerder de normale weekendavondtoestand? De matten, denken we bij nader inzien, zijn de afbakeningen van de kookstalletjes, want elke mat heeft zijn eigen (mini)standje waar je thee of een kleine snack kan consumeren. Erg gezellig!


We eten die dag in Café Batavia, vanwaar je uitzicht hebt op het plein. Ook de binnenkant van het koloniale gebouw waar het café/restaurant gevestigd is, is de moeite. De volgende dag eten we in een van de kleine stalletjes dicht bij het nationaal museum. Hoewel Maartje en ik gewoon bruiswater vragen, krijgen we er een glas met een bodem zoete gecondenseerde melk bij. Zo drink je dat blijkbaar. Ik probeer het, maar kan het niet bepaald aanraden...

De gecondenseerde melk links vooraan op de foto - Maartje was vooruitziender en liet die gewoon staan.

Jakarta is vol met shoppingcentra, allemaal blinkend in het kunstlicht. Als we op een bepaald moment daar iets willen eten, kom ik het volgende tegen in de dessertenkaart (natuurlijk keek ik naar de dessertenkaart! ;)

Bonen als dessert: ik liet het aan me voorbijgaan

Verder ook: allemaal verschillende hokjes met ATMs, want waarschijnlijk moet je meer betalen als je bij een andere bank geld afhaalt...

En dan deze schuifaf in de vide van het shoppingcentrum! Ik kreeg maar een andere enthousiasteling mee, de anderen verkozen de lift. Helaas, bij nadere verkenning, bleek de schuifaf  gesloten. Ik weet trouwens niet of we wel hadden mogen gaan, de veiligheidsregels waren blijkbaar nogal streng: 

"You MUST be top condition"? Mmmh, ik vrees ervoor...

Indonesië is voor het merendeel islamitisch - dat betekent ook dat bijna overal toiletten met al dan niet ingebouwde sproeisystemen te vinden zijn. En het gebruik ervan is niet altijd even vanzelfsprekend, vandaar de volgende gebruiksaanwijzing:


Smog is deel van Jakarta. Meer dan een waterig zonnetje krijgen we amper te zien (warm genoeg is het anders wel). Daarom valt me dit uithangbord ook op.


Intussen branden ten noorden van Jakarta een van de zwaarste bosbranden ooit; in Singapore worden door de smog scholen gesloten. Ook in de luchthaven, bij onze tussenlanding in Singapore, vinden we deze boodschap:


No comments:

Post a Comment