Sunday, March 12, 2017

Friesland Dag 2: Ameland

Augustus 2016
Op de tweede dag van ons bezoek aan Friesland nemen we de boot naar Ameland, een van de Waddeneilanden.

Op de boot, kijkend richting vasteland. Het is min of meer de omgekeerde foto van die van de ferry gisteren.

In het begin hebben we het geluk niet helemaal aan onze zijde: eerst gaat mama haar band stuk (wat we oplossen door haar fiets bij de fietsenverhuurders/fietsenmakers achter te laten en een andere fiets te huren voor die dag), en net als we dan op weg gaan, begint het te regenen. We maken dan maar een lunch- en pictionary-stop. Gelukkig is het weer daarna opgeklaard. We hebben geleerd van de dag ervoor en besluiten eerst tegen de wind te rijden, zodat we zeker genoeg krachten hebben om weer op tijd terug bij de ferry te geraken. Dat betekent wel dat we vanuit Nes naar het westen gaan, niet naar het natuurgebied in het oosten. Sowieso is ook de westkant van Ameland, met de mini-dorpjes Ballum en Hollum ook erg mooi en gezellig.

Tegen de wind

Letterlijk door het golfterrein

Golfbalwinnaar

Vogelspotten
Er wordt ook ijverig geschelpjesraapt - voor Liene's communie maar ook voor de groooote wedstrijd :)

De strandlagune aan de noordkant van Ameland valt een beetje tegen - we hadden er meer van verwacht...

Nu met de wind mee door de duinen, en dat gaat heeeeeeeel wat beter. In geen tijd zijn we weer terug aan Nes. Zo snel zelfs, dat we nog een kleine extra tour doen naar het oosten.

Zicht op het havengebied van Ameland

Ook hier wordt nog ijverig gezocht naar schelpjes

Op de ferry terug naar het vasteland. Papa's ware duiveltjesaard komt boven na een hele dag fietsen

Op de terugweg naar het hotel stoppen we bij de pannenkoekentrein - erg gezellig ingericht en ook de bediening en afrekening is helemaal in de stijl van de trein: leuk (en lekker)!

Ons hotel ligt in het dorpje met de 'interessante' naam "Sexbierum". Geen idee wie er op dat idee kwam, maar sowieso is het een erg gezellig dorpje, ook 's avonds.