Wednesday, July 5, 2017

Las Grietas

Oktober 2016

Ik heb een tussenindagje - in de namiddag vaar ik verder naar San Cristobal, maar de voormiddag heb ik nog niets gepland. Ik luier wat maar besluit dan om toch nog snel even naar Las Grietas te gaan, een kloof waar je ook goed kan snorkelen. Gezien mijn slechte ervaring met snorkelhuur op Santa Cruz (vorige keer paste mijn masker niet/was het niet waterdicht) en de weinige tijd die ik nog heb, besluit ik om zonder snorkel, en dus ook maar gewoon zonder zwemkledij tot daar te gaan.

Om er te geraken moet je een bootje nemen dat je naar de overkant van de haven brengt vanwaar je te voet verderwandelt. Op een bepaald punt is er een klein strandje - als ik niet had geweten dat Las Grietas een soort kloof is, had ik gedacht dat ik er al was; het kost me wat moeite om de weg verder te vinden. De eigenlijke site ligt nog een heel stuk(je) verder, en brengt me langs coole roze meertjes (door een of andere bacterie, er wordt ook zout gewonnen) en een mooi uitzicht over de baai.

Niet gephotoshopt 

Uitzicht over de baai

Een keer aangekomen aan Las Grietas heb ik het aardig warm, ziet het water er zalig uit - ook om zonder snorkel in te gaan - en heb ik spijt dat ik mijn zwemkleren niet bij heb. In de plaats doe ik de scenic wandeling aan de bovenkant van de kloof. Je kan prachtig tot op de bodem kijken en de schildpadden en visjes voorbij zien zwemmen; een snorkel is helemaal niet nodig.

Links onderaan de kloof


Ook hier de grappige kapstokken overal.

Zicht van bovenop de kloof tot in het water

De tijd dringt, dus keer ik al snel weer terug naar Puerto Ayora om mijn spulletjes op te halen en de boot naar San Cristobal te nemen.

Wandeling door het dorpje. Met zelfs fietspaden!

Linksboven het kaartje wat ze bij iedereen die de boot neemt hangen - zo weten ze welke boot je neemt. Het is altijd een beetje een chaotisch moment, maar ik ben steeds op de goede boot terechtgekomen. Ook dit keer weet ik een plaatsje redelijk aan de achterkant te bemachtigen (maar gelukkig niet helemaal achterin zoals de mensen bovenin rechts - die worden door het opspattende water helemaal natgesproeid. Als je naar het toilet moet, moet je dat trouwens aangeven - dan gaan ze langzamer varen, anders is het te moeilijk om te gaan :)

Aankomst in de haven in Puerto Baquerizo Moreno (zo heet het dorpje op San Cristobal)

's Avonds doe ik na het eten nog een avondwandelingetje over de dijk. Overal klinken snuivende geluiden: zeeleeuwen! Je moet echt uitkijken dat je er niet per ongeluk over struikelt...

Die boven rechts ligt aan de ingang van een huis: toch blij dat dat niet het huis was waar ik verbleef

Deze heeft duidelijk ster-allures. Misschien wil hij wel operazanger worden?

No comments:

Post a Comment