Sunday, April 18, 2021

Byblos

 Maart 2019

In het weekend van de eerste module van de training in Libanon gaan Ruth en ik naar Byblos, een van de oudste continu bewoonde nederzettingen in de wereld. Jbeil, zoals de stad vandaag de dag genoemd wordt, ligt op ongeveer een uur rijden ten noorden van Beirut. 

Onderweg

De weg van Beirut naar Jbeil loopt langs de kust en is een lange aaneenschakeling van nederzettingen. Overal is er of wordt er gebouwd. Libanon is dan ook, als je stadstaten van minder dan 1 miljoen inwoners niet meerekent, na Singapore, Hong Kong, Bahrain, Bangladesh en de Palestijnse gebieden een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld. (Als je benieuwt bent: voor België komen ook nog Taiwan, Mauritius, Zuid Korea, Rwanda, Nederland, Israël, Haiti, India en Burundi) Het land is ook erg bergachtig, vaak beginnen de heuvels al onmiddellijk aan de kust. 

Onderweg komen we Jezus tegen (in Zouq)

Het is helaas een beetje nevelig, maar als je goed kijkt kan je zien dat ook boven op de heuvels allemaal appartementsgebouwen staan

Zie ook hier in de verte (bovenaan rechts)

Soms, aan een vallei/ravijn, krijg je mooie vergezichten - ook die zijn volgebouwd



Deze persoon heeft precies zijn sjiek tapijt als beschermende verpakking gebruikt voor wat hij ook aan het vervoeren is

Een handelaar in autobumpers (ik veronderstel auto-onderdelen)

De archeologische site

Ik had heel even online gekeken wat er in Jbeil te doen was, maar niet echt goed geanaliseerd. Als we aan het kasteel van Byblos komen en er eventueel in kunnen, twijfel ik even: een kasteel bezoeken? Mwa... Gelukkig besluiten we het tóch te doen; als het saai is, kunnen we altijd weer terug het stadje gaan verkennen. Blijkt dat het niet enkel de toegang tot het kasteel, maar tot de volledige archeologische site: het is echt fantastisch om er rond te wandelen. Het is écht een wandeling door de geschiedenis: we wandelen langs Fenicishe graven, Romeinse zuilen die een straat omlijsten, een Grieks theater, prehistorische nederzettingen, tempels uit de bronstijd, met Egyptische invloeden, het kasteel is uit de tijd van de kruisvaarders, ... Ik ben erg onder de indruk! Helaas (of misschien gelukkig maar ;), vanwege de platte batterij van zowel mijn camera als mijn telefoon trek ik slechts weinig foto's... 

Overzicht van de site. De kleuren van links naar rechts (in de legende vanonder): prehistorie, bronstijd, ijzertijd, Hellenische periode, Romeinse periode, middeleeuwen. Foto van hier 

Satellietfoto van de site

Links het kruisvaarderskasteel, rechts de zuilen uit de romeinse tijd

Ik ben al vergeten wat dit was - Fenicische graven misschien?

Een waterput?

Overblijfselen :) Met modern Jbeil op de achtergrond


Tempel met obelisken (Egyptische invloeden?)

Niet alleen de mensen kunnen dat appreciëren :)

Bovenop het kasteel, poseren met de vlag van Libanon

Selfie met Ruth

Coole plant/bloem die daar stond - iemand een idee wat het is?

De binnenstad

We nemen ook een kijkje in de binnenstad. De Souk, de vroegere markt, is weliswaar mooi gerestaureerd, maar helaas ook omgetoverd in een grote aaneenschakeling souvenirswinkeltjes voor de toeristen. 

Toeristenwinkeltjes

Enkel aan de zijkant van de souk kan je nog ietwat minder toeristische winkeltjes vinden

Mooie architectuur; ik hou van de ronde boogjes

Nog meer toeristisch gebied... Maar erg gezellig!

Een stukje ruïne buiten de historische site (er is trouwens ook een hele Romeinse weg iets verderop)

Piep! Zegt dit torentje. Genoeg om onze nieuwsgierigheid op te wekken

Het is van dit klooster, the Monastery of Saint John Marcus

Het is er aangenaam en rustig

Vandaar komen we vanzelf uit bij de haven, die ook de moeite waard is:



3 comments:

  1. Woaaaaaaaahhhhhh... HOE jammer dat je batterijen van je foto-apparaten leeg waren... daar had ik zelf nog wel uren naar kunnen kijken.
    Imponerend! En al die geografische en historische weetjes krijgen we er zomaar bij (zocht je dat op of wist je dat gewoon nog allemaal? Sowieso onder de indruk!).

    ReplyDelete
  2. Mooi!! En die bloem is uiteraard een Arum palaestinum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, van iedereen had ik niet gedacht dat jij mijn bloemenvraag zou beantwoorden - stiekem denk ik dat je hulp hebt gehad van Karen ;) Sowieso bedankt!

      Delete