Saturday, March 25, 2023

Sudoku frustraties

Mama en papa gaven me een kalender vol sudokus cadeau vorig jaar. Joepie! Gezien ik pas in augustus terug in België was (en dus toen het cadeautje kreeg), begon ik er wat later aan. Maar... Hoewel ik gemakkelijk de eerste paar nummers kon plaatsen, liep ik steeds vast en wist dan niet meer hoe verder te doen. Zelfs met alle verschillende mogelijkheden in de hokjes te zetten, kon ik nog steeds niet bedenken hoe ik de puzzle nu verder moest oplossen. Enkel door in de oplossingen te gaan spieken en steeds een nummer (of 2, 3, 4,...) erbij te zetten, kon ik dan de oplossing vinden. Maar op een bepaald moment viel me iets op: voor sommige hokjes was het onmogelijk om de oplossing te weten. Alles je bijvoorbeeld in dezelfde 2 rijen en kolommen een hokje hebt waarin enkel nog ofwel een 1 ofwel een 6 past, zijn er minstens twee geldige oplossingen. En om een sudoku met logica te kunnen invullen, heb je in principe steeds maar een mogelijke oplossing. Na consultatie bij Koen, die me zei dat je online de opgaves kan testen, werd mijn vermoeden dat het geen "echte" (oplosbare) sudoku's waren bevestigd. 

Met deze website keek ik voor 10 dagen na of de sudoku's met logica oplosbaar waren. Resultaat: geen enkele van de 10 had slechts een enkele oplossing; het varieerde tussen de 28 en 5634 (!) verschillende oplossingen per sudoku... 


Voor wie zelf eens gefrustreerd wil zijn bij het oplossen van een sudoku, hier de opgave voor de sudoku met 5634 oplossingen ;)

1 comment: