Monday, March 11, 2013

Een (on)gewone week: dinsdag

Op dinsdag start ik een beetje later. Ik doe momenteel een 7-week online cursus over "Sustainable Urban Land Use Planning" georganizeerd door het e-Institute van de World Bank. De structuur van de cursus is redelijk rigoreus: elke week ben je verondersteld om de syllabus en case studies door te nemen, de zelftest te doen, je mening te delen met andere deelnemers op het forum en een 2-pagina lang essay over je zelf gekozen stad met betrekking tot het onderwerp te schrijven. De nieuwe week start telkens op woensdag en de deadline voor het essay is dinsdagnacht. Ik ben 's ochtends in een 'essay-mood' en besluit het eerst af te maken voor ik naar mijn werk ga. Lang leve de flexibele uren!

Een analyse die ik maakte voor de cursus

Ik kom pas rond 10 uur aan in Gondola en vind er enkel de topografe. Met haar werk ik aan de digitalisatie van metingen die ze in een van de wijken heeft gedaan. We gebruiken DraftSight, een gratis CAD programma, waarmee ze leert werken. Het programma is compatibel met AutoCAD, een bekend programma, zodat wanneer DraftSight niet geavanceerd genoeg meer zou zijn, we de data toch nog zouden kunnen gebruiken. Ook voor de topografe is het interessant om te kunnen zeggen dat ze weet hoe te werken met een programma vergelijkbaar met AutoCAD.

Later komt de vereador (schepen) van het departement terug van een vergadering, en maken we plannen voor de "Segunda Consulta Pública" van de "Plano de Estrutura Urbana", de 2e openbare consultatie voor de uitwerking van het Masterplan voor de gemeente. De inhoud is al voorbereid, maar de logistiek moet nog geregeld worden: de zaal boeken, een moderator vinden, de deelnemerslijst opmaken, de agenda uitschrijven, uitnodigen maken en versturen, etc.

In de late namiddag keer ik terug naar mijn kantoor in Chimoio. Ik heb een vergadering met GIZ-collega Mário Armando. Samen organizeerden we vorig jaar 2 interessante workshops in verband met 'het verbeteren van de processen voor de toekenning van landrechten', bv. welke stappen volgen elkaar op wanneer iemand een aanvraag voor een stuk grond doet - we analyseerden wel 21 verschillende stappen! Het idee is om een soort handleiding op te stellen die de gemeentes kunnen gebruiken, maar voor we de definitieve versie drukken, willen we met nog een aantal instanties checken of alles wel binnen het wettelijk kader valt. We discussiëren de wijze waarop we de vergadering organizeren en stellen een datum vast. Tom komt ook binnen. Hij is onze nieuwe collega die als stadsplanner in 2 andere gemeentes werkt, dus briefen we hem over onze plannen. En zo eindigt de werkdag van dinsdag.

Proces management

"Wat doe je daar eigenlijk?" "Hoe ziet een gewone werkdag er bij jou uit?" Vragen die ik niet gemakkelijk kan beantwoorden. En al zeker niet omdat - zoals bij velen - een "gewone" werkdag niet lijkt te bestaan. Maar in een poging om jullie toch een beetje een inzicht te geven in het (werk)leven in Mozambique, hield ik gedurende een week een 'dagboek' bij. Vandaag: dinsdag.

2 comments:

  1. je bent goed bezig Els,elke dag brengt je iets nieuws,enjoy!!!dikke kus Chris

    ReplyDelete
  2. wij kunnen hier nog van een serieuze winterprik genieten ( 's nachts min 15 + 10cm sneeuw) !!!! we zijn het toch een beetje beu, hoor! vandaag schijnt de zon en is het natuurlijk wel een mooi zicht!! precies nog wat voorbereidingswerk voor jou , je zult nog niet direct stil vallen! x

    ReplyDelete