Sunday, March 10, 2013

Een (on)gewone week: maandag

"Wat doe je daar eigenlijk?" "Hoe ziet een gewone werkdag er bij jou uit?" Vragen die ik niet gemakkelijk kan beantwoorden. En al zeker niet omdat - zoals bij velen - een "gewone" werkdag niet lijkt te bestaan. Maar in een poging om jullie toch een beetje een inzicht te geven in het (werk)leven in Mozambique, hield ik gedurende een week een 'dagboek' bij. Vandaag: maandag.

Maandag start al bij al rustig. Van de voorbije twee weken was ik anderhalve week in Maputo en de overige drie dagen bezig met het organizeren en co-modereren van een workshop. Samen met Karolina, collega en adviseur in "Mainstreaming HIV", begeleidden we de analyse van het jaarplan van Gondola voor activiteiten die ongewenst een impact kunnen hebben op de verspreiding van HIV (bijvoorbeeld: de geplande vrachtwagenstop zal waarschijnlijk prostituees aantrekken) en hoe dat verminderd kan worden. Wegens deze activiteiten ben ik hopeloos achter op het beantwoorden van mijn emails en administratieve bureaucratie en besteed het merendeel van maandagochtend aan deze bezigheden.

Workshop HIV Gondola 21-22 februari

In de namiddag ga ik langs bij het stadsbestuur van Chimoio. We hadden op zaterdag (net als in Gorongosa) gewerkt aan de reorganisatie van het materiële kadaster door 2 nieuwe kasten in gebruik te nemen. Gek genoeg is nét nu een van de kasten erachter omgevallen. Toeval? Alleszins heeft de beambte die de kast over zich heen kreeg geluk, want de kast is tegen de nieuwe kasten gevallen. Niet zeker of hij de kast zelf had kunnen tegenhouden...

Reorganisatie van het kadaster 23 februari

De omgevallen kast

Om half drie heb ik een afspraak bij de vereador (de schepen, maar hij is voor een groot deel ook betrokken bij de uitvoering van de plannen) van het departement urbanisatie, huisvesting en constructie: samen met de architect en de directeur bespreken we plannen om het gebouw van het gemeentebestuur uit te breiden. We hebben het ook over de voortgang van de renovatie van het kleine gebouwtje waarin het departement gevestigd is: met fondsen van mijn werkgever legden we al een nieuw dak, nu willen we ook het interieur een beetje opfrissen. Een van de ruimtes heeft bijvoorbeeld geen raam, als de electriciteit uitvalt, dan kunnen de beambten niet werken. Verder moet het vals plafond vernieuwd, het raam hersteld, metalen rooster als bescherming geïnstalleerd, electriciteit verbeterd en alles geverfd. Tot slot informeer ik ook over de training die gepland is voor vrijdag en vraag ik om 2 topografen uit te nodigen.


Tijdens de renovatie (links) en het afgewerkte dak (rechts)

Terug op kantoor komt collega Minka nog even langs voor de ondertekening van de aanwezigheidslijst van een vergadering. De papierwinkel moet in orde zijn!

2 comments:

  1. Beste Els, Weer lang geleden dat je weer nieuws gehad hebt. Ik ben nu bij Hanne in Zutendaal. Regelmatig komen ze mij hzlen ,samen met ma en pa Spaas, dat zijn leuke zondagen. Met mij gaat alles goed,de week voor Pasen ga ik met Chris naar Karen en co. Ze steunen me langs alle kanten , als ik gezond mag blijven is alles ok. Juist nig de overstromingen bij jullie gezien. Hou het hoofd koel en boven water en geniet van elke dag. Dikke knuffel van mamie.

    ReplyDelete
  2. een dikke knuffel van tante Chris en ome Piet xxxxxxxx
    Veel plezier met je leuke werkdagen! xxx

    ReplyDelete