Sunday, July 21, 2013

Johannesburg

Chimoio-Hasselt is niet helemaal vanzelfsprekend. Ik reis al op vrijdag met de auto naar Beira, om in het weekend de grotten van Gorongosa te bezoeken. Maandagochtend vertrek ik dan 's ochtends in Beira, ben in de namiddag in Johannesburg, de volgende ochtend in Cairo, om in de namiddag in Brussel aan te komen.

Ik boekte het gedeelte Beira-Johannesburg apart, en aangezien LAM (de Mozambikaanse luchtvaartmaatschappij) befaamd is wegens het niet naleven van de vluchturen, zorgde ik dat ik zeker genoeg tijd had tussen de twee vluchten: niet minder dan 9u. En hoewel we inderdaad met 2u vertraging aankomen, is er dus nog tijd genoeg om met de taxi een toertje te maken in Johannesburg. 


Een eerste zicht op Johannesburg centrum



Het "Central Business District". Opvallend: geen blanke te bespeuren. 




De taxi-chauffeur neemt me mee naar "the top of Africa", het bovenste verdiep van het Carlton Centre, vanwaaruit je een panoramisch zicht hebt over de stad.





Interessant: Johannesburg heeft een "bus rapid transit" systeem, waarover ik recent leerde. De rode stroken die je in het midden van de straat ziet, zijn voorbehouden voor openbaar vervoer, met verhoogde haltes (ook zichtbaar op de foto) in het midden van de straat.

Ook in het terugkomen uit België doe ik trouwens Johannesburg aan. Ik kom 's ochtends met het vliegtuig aan, en reis pas 's nachts met de bus verder naar Maputo. Dit keer verken ik Johannesburg te voet, maar gezien Johannesburg's reputatie als stad vol misdaad, hou ik mijn waardevolle spullen toch maar uit het zicht. Geen foto's dus. Ook te voet is er trouwens (buiten een marginale familie en een bedelares) in het Central Business District geen enkele blanke te bekennen. Maar de mensen zijn erg vriendelijk en er heerst een fijne sfeer, op de levendige markten vol met tweedehandskledij, Chinese producten (denk: de 1-euro winkeltjes van bij ons) en groenten en fruit. Elders is er een klein live-concertje en staan de mensen in een grote cirkel te luisteren en te dansen. Maar ook: in de stijl van deze reclame in Kampala zie je overal papieren hangen over waar en hoe je gemakkelijk een abortus kan laten uitvoeren...

Enkele sfeerfoto's van het internet:



Ik neem nog een kijkje in Sandton (een jongen vertelt me, wanneer ik hem vraag waarom er geen blanken zijn in het CBD, dat de blanken liever in Sandton vertoeven), maar het ultrachique shoppingcentre (zie hier of hier) waar ik terecht kom, had evengoed eenderwaar elders in de wereld kunnen liggen, dus daar hou ik het snel voor bekeken. Want ook: ik kan blijkbaar maar beter zorgen dat ik voor het donker in het busstation ben...

2 comments:

  1. weinig groen precies in het CBD. Groetjes! Ruth

    ReplyDelete
  2. wat een ervaring rijker weer!!prachtig!dikke kus van ons allemaal vanuit Saint jean d'Illac xxxx

    ReplyDelete