Tuesday, July 2, 2013

Rugzak

Bram's boekentasje bracht een leuke herinnering terug. Het was op vakantie in Malawi eind vorig jaar. Medereizigers Vanessa en André zijn echte bergliefhebbers, zoals hun Mount Gorongosa-avontuur al aantoonde. En - hoewel niet gepland - kunnen we, nu we er toch zijn, toch niet het Mulanje massief zomaar aan ons laten voorbijgaan?! Maar: Vanessa en André zijn allebei erg fit en échte berggeiten: ze rennen naar boven en springen nog sneller naar beneden - hoewel ze me erg hard proberen te overtuigen, denk ik dat het voor geen van de partijen een leuke ervaring zou zijn (als in: ik rood aangelopen en puffend en zwetend en 3 uur later; zij koud en ongeduldig en popelend om verder te gaan terwijl ik dringend wat moet uitrusten... of zo). Ze trekken er dus voor twee dagen op uit om Mount Sapitwa te beklimmen, met 3002 m de hoogste top in het massief. Ik blijf in de berghut en geniet van een fijn boek. 

Het Mulanje-massief torent boven de rest van het landschap uit

Ik aan de berghut


Maar ik wil graag de tweede dag ook de bergen in, dus regel ik een gids - Patrick. En het is aan Patrick dat ik bij het zien van Brams boekentas moest denken. Want Patrick heeft dan wel fatsoenlijke schoenen aan (wat Vanessa en André hun gids niet had), maar heeft zijn fles water "vergeten" en als rugzak... een kindertasje van Eeyore van Winnie the Pooh. 

Patrick en de rugzak - hijzelf vindt er trouwens helemaal niets speciaals aan

Dit is het vertrekpunt van de wandeling.

We stijgen zo een 700 m, tot aan het plateau. Onderweg hebben we een mooi zicht op de vlakte in de verte


Op het plateau wandelen we nog tot aan de eerste hut

Oma is er ook een beetje bij

Het weer betrekt - spookachtige wolken

In het naar beneden gaan houden we het helaas niet meer droog - maar ik ben voorbereid: wandel met de paraplu verder naar beneden. Koud is het niet, dus behalve dat het pad in een riviertje verandert, is het niet echt een probleem.

Ook vanuit Mozambique hebben we nog een prachtig zicht op het massief

Errond liggen een heleboel fotogenieke theevelden


Ook dit zag ik trouwens in Mulanje: een zoetwaterkrab. Het was (leek?) een boosaardig exemplaar, en hoewel slechts enkele centimeters groot, moest ik toch mijn moed bijeenschrapen om over hem heen te stappen en mijn weg te vervolgen =)


3 comments:

  1. wat een prachtige natuur Els,fijn dat wij mogen meeleven in die schoonheid,geniet er nog van dikke kus Chris

    ReplyDelete
  2. mooi mooi! weer aan het genieten,Els!!??

    ReplyDelete
  3. heel mooie fotoreportage! Ik was ook heel blij je terug te zien, al mocht je voor mij wel wat langer blijven! heel veel groeten daar aan iedereen en jezelf! *ruth

    ReplyDelete